Towards a Transformative Pedagogy for Peace in Venezuela: An Analysis of the Gap between Curricular Intent and Teaching Practice

Towards a Transformative Pedagogy for Peace in Venezuela: An Analysis of the Gap between Curricular Intent and Teaching Practice

Keywords: Peace education, Pacifist models, Teaching practice, School culture, Educational transformation

Abstract

This report analyzes the disjunction between curricular intention and pedagogical praxis in peace education in Venezuela. Through the analysis of teacher discourse, a gap that leads to a positivist-technical pacifist model is evidenced, which is far from the sociocritical vision of the curriculum. It is concluded that the didactic weaknesses of the teacher lead them to adopt control and repression strategies, perpetuating a cycle of unresolved violence. A set of guidelines is proposed to catalyze the transition towards a transformative pedagogy, anchored in humanism and critical theory.

Author Biography

Teresa Reyes, Universidad del Zulia

Msc. en Planificación educativa (LUZ) y Lcda. en Educación, Mención: Ciencias Sociales, Área: Geografía (LUZ). Docente e investigadora de la Universidad Nacional Experimental “Rafael María Baralt”, adscrita al departamento de Ciencias Sociales del Programa Educación. Participante en proyectos de investigación en el Centro de Estudios Sociohistóricos y Culturales (CESHC) y Centro de Investigaciones Educativas (CIE) en dicha casa de estudios. Acreditada en el Programa de Estímulo a la Investigación e Innovación (PEII) Nivel “A”. Correo: tererey175@hotmail.com. ORCID: https://orcid.org/0009-0005-0760-5584

References

Anguera, M. (1995). Métodos cualitativos y cuantitativos en investigación evaluativa. Morata.

Bavaresco, A. (1997). Proceso metodológico de la investigación. Ediluz.

Cortina, A. (1987). Ética, sociedad civil y escuela. Tecnos.

Cortina, A. (1999). La ética en la vida cotidiana. Alianza Editorial.

Foucault, M. (1975). Vigilar y castigar: Nacimiento de la prisión. Siglo XXI.

Geertz, C. (1973). The interpretation of cultures. Basic Books.

Glaser, B. G., & Strauss, A. L. (1967). The discovery of grounded theory: Strategies for qualitative research. Aldine.

Habermas, J. (1984). The theory of communicative action: Reason and the rationalization of society (Vol. 1). Beacon Press.

Jares, X. (1997). Educación y violencia escolar. Narcea.

Lederach, J. P. (1989). Elementos para la resolución de conflictos. Servicios de Paz y Justicia.

Ministerio del Poder Popular para la Educación. (1997). Currículo básico nacional. Programa de estudio de educación básica. Alauda Anaya.

Moscovici, S. (1961). La psychanalyse, son image et son public. Presses Universitaires de France.

Puig, A. (1985). Educación moral y personalidad. Narcea.

Reyes, T. (2020). Formación para la paz: propuesta didáctica. Fondo Editorial UNERMB.

Rodero, E. (1997). Educación para la convivencia y formación en valores. Narcea.
Published
2025-01-28
How to Cite
Reyes, T. (2025). Towards a Transformative Pedagogy for Peace in Venezuela: An Analysis of the Gap between Curricular Intent and Teaching Practice: Towards a Transformative Pedagogy for Peace in Venezuela: An Analysis of the Gap between Curricular Intent and Teaching Practice. Opción, 41(106), 25-37. https://doi.org/10.5281/zenodo.17188392
Section
Artículos