The Mural as a Pedagogical Tool: An Ethnographic Methodology for Preserving Historical Memory in Educational Settings

The Mural as a Pedagogical Tool: An Ethnographic Methodology for Preserving Historical Memory in Educational Settings

Keywords: Student active participation, development of collaborative skills, preservation of collective memory

Abstract

This article investigates the mural as an innovative pedagogical tool for teaching history and preserving collective memory in secondary education contexts in Venezuela. Through a qualitative ethnographic methodology, the study analyzes the collaborative process by which students create thematic murals—particularly one dedicated to the Naval Battle of Lake Maracaibo—as a strategy for meaningful learning. Findings reveal that this practice not only deepens historical understanding but also fosters socioemotional skills, teamwork, and a renewed sense of cultural identity and community belonging. The study proposes a replicable model that validates visual art as a transformative agent in education, highlighting its potential to reconstruct local narratives from the voices of the students themselves

Author Biography

Josué David Fonseca Millán, Universidad Nacional Experimental Rafael María Baralt

Universidad Nacional Experimental Rafael María Baralt Contacto: ORCID: https://orcid.org/0009-0000-6849-7306

References

Abric, J. C. (2001). Prácticas sociales y representaciones. México: Ediciones Coyoacán.

Archetti, E. (1998). Masculinidades múltiples. El mundo del tango y del fútbol en la Argentina. En D. Balderston & D. Guy (Eds.), Sexo y sexualidades en América Latina (pp. 291-312). Buenos Aires: Paidós.

Arias, Fidias (1997). El proyecto de investigación. Introducción a la metodología científica. 5ª edición. Caracas: Editorial Episteme.

Carr, E. H. (1961). La historia. Buenos Aires: Amorrortu Editores.

Charmaz, K. (2006). Constructing grounded theory: A practical guide through qualitative analysis. Sage Publications.

Cohen, L., & Manion, L. (1990). Métodos de investigación educativa. Madrid: Muralla.

Constitución de la República Bolivariana de Venezuela (2009). Gaceta 5908. Caracas, Venezuela.

Currículo Bolivariano de Venezuela Educación Media General 2016.

Del Vitto, R. (1999). Relatos a la espera. Muralismo urbano en los espacios públicos de San Cristóbal de Las Casas, Chiapas. Versión On-line ISSN 2007-8900.

Díaz, Y., & Muñoz, J. (2012). Arte para ayudarte. Cuadernos de Pedagogía, 421, 27–29.

García Canclini, N. (2001). Culturas híbridas: Estrategias para entrar y salir de la modernidad. Buenos Aires: Paidós.

Geertz, C. (2003). La interpretación de las culturas. Gedisa.

Lévi-Strauss, C. (1995). El método estructural. México: Trillas.

Martínez, M. (1998). El Paradigma. Hacia una nueva teoría de la racionalidad científica. Barcelona: Editorial GEDISA.

Rodríguez, Gil, y García (1999). Metodología de la investigación cualitativa.

Siqueiros, D. A. (1974). Escritos sobre arte y política. México: Universidad Nacional Autónoma de México.

Strauss, A., & Corbin, J. (2002). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. Sage Publications.

Urbán, M. (s.f.). El mural como andamiaje visual en la educación.
Published
2025-01-28
How to Cite
Fonseca Millán, J. D. (2025). The Mural as a Pedagogical Tool: An Ethnographic Methodology for Preserving Historical Memory in Educational Settings: The Mural as a Pedagogical Tool: An Ethnographic Methodology for Preserving Historical Memory in Educational Settings. Opción, 41(106), 13-24. https://doi.org/10.5281/zenodo.17188358
Section
Artículos