Representations of interculturality and worldview in the construction of education for cultural diversity
Representations of interculturality and worldview in the construction of education for cultural diversity
Abstract
This paper aims to characterize the representations on interculturality and worldview in the construction of education for cultural diversity. Methodologically, a qualitative, documentary-type approach was used. Information is collected from various documents and authors to have a general perspective on the subject. Addressing essential aspects of research developed in Latin America, to understand how representations on interculturality and worldview are categories linked to the educational fact. It is concluded that the representations that are handled in relation to interculturality and worldview influence the educational process so that the recognition of cultural differences occurs.
References
Alarcón, Johnny., Fernández, Zaidy., y Leal, Morelva. (2020). La interculturalidad y el reconocimiento de los múltiples otros en la convivencia educativa. Boletín Antropológico. Año 38. Julio Diciembre, N° 100. pp.458-484 http://www.saber.ula.ve/bitstream/handle/123456789/47184/articulo8nuevo.pdf?sequence=5&isAllowed=y
Albó, Xavier (2003). Cultura, Interculturalidad, Inculturación. Federación Internacional de Fe y Alegría. Caracas-Venezuela.
Almeida, Evelin., Cajas, Diego., & Amaru Chimba, Jumandi. (2021). Aspectos relevantes de la cosmovisión andina mediante narrativas para el fortalecimiento de la identidad y el orgullo cultural de las comunidades kichwa del norte del Ecuador. Revista Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina, 9(2). http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2308-01322021000200012&script=sci_arttext&tlng=en
Bonilla Vega, Juan, Cardona Mejía, Mariana y Ortiz Loffsner, Laura. (2022). Secuencia Didáctica Sobre la Interculturalidad en la Universidad Tecnológica de Pereira. [Trabajo de grado]. Universidad Tecnológica de Pereira. Facultad de Bellas Artes y Humanidades. Licenciatura en Bilingüismo con Énfasis en inglés. https://repositorio.utp.edu.co/server/api/core/bitstreams/be67c04f-05f6-49b8-8869-9005493c6ae2/content
Calderón Leyton, Elia. (2021) Resistencias, prácticas y narrativas interculturales. Revista CoPaLa. Construyendo Paz Latinoamericana, vol. 6, núm. 13, 2021. https://doi.org/10.35600/25008870.2021.13.0200
Carrillo, Marco. (2020). La interculturalidad en la educación superior: el caso de Ecuador. Polo de conocimiento. Revista científico- profesional 5 (2), 715-731. https://doi.org/10.23857/pc.v5i2.1307
Chiguano Pallo, Luis. (2021). La Interculturalidad como eje integrador en el Centro Educativo Comunitario Intercultural Bilingüe “Segundo Manuel Vásconez Caillagua”. [Master's tesis]. Ecuador. Latacunga: Universidad Técnica de Cotopaxi (UTC). https://repositorio.utc.edu.ec/handle/27000/7275
Cortes Ramírez, Julissa. (2023) Impacto de la Implementación del Proyecto Educativo Comunitario Intercultural PECI con Padres de Familia y Estudiantes de la Comunidad Indígena de Vitina-Inírida Guainia. https://repository.unad.edu.co/handle/10596/58755
Cortez, Claudia., & Fernández, Zaidy. (2020). Sistematización de experiencias de enseñanza-aprendizaje en educación ambiental. Impacto Científico, 8(1), 170-181. https://produccioncientificaluz.org/index.php/impacto/article/view/33575
Delbury, Perrine. (2020). Racismo en la educación inclusiva. Una mirada desde la interculturalidad critica. Revista electrónica educare 24 (1), 425- 439. http://dx.doi.org/10.15359/ree.24-1.22.
Díaz de Rada, Ángel. 2023. Diversidad cultural. Una definición. Disparidades. Revista de Antropología 78 (2): e015. doi: https://doi.org/10.3989/dra.2023.015
Espinoza-Freire, Eudaldo & León-González, Jorge. (2021). Competencias interculturales del profesorado de la enseñanza básica en Machala, Ecuador. Información tecnológica, 32(1), 187-198. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642021000100187.
García Cuamayt, Lucero., Rodríguez Arrocha, Belinda. & Solís Patiño, Ernestina. (2022). La Interculturalidad en la Formación Jurídica Mexicana: Experiencia de la Universidad Intercultural del Estado de Puebla. Pp. 233 – 248. En Juárez, Sabino; Espinosa, Alejandra; Galán, Felipe; Castillo, Olivia & Varela, Guillermo. (Coordinadores). Territorios Indígenas, Educación e Interculturalidad en la Región Sureste de Puebla y Sur de Veracruz. https://www.researchgate.net/profile/Felipe-Javier
Lopez/publication/363838794_Territorios_indigenas_Educacion_e_interculturalidad_en_la_region_sureste_de_Puebla_y_Sur_de_Veracruz/links/63306bd56063772afd8fe365/Territorios-indigenas-Educacion-e-interculturalidad-en-la-region-sureste-de-Puebla-y-Sur-de-Veracruz.pdf
García, José., Estupiñán, Carol. & Avendaño, William. (2022). Imaginario y representaciones sociales sobre la migración y la importancia de su inclusión a la educación. Revista Boletín Redipe, 11(2), 534–552. https://doi.org/10.36260/rbr.v11i2.1701
Jiménez, María; Flores, Yeri & Montesinos, Liliana. (2022). La cosmovisión y los saberes comunitarios en la escuela: representaciones de docentes de la normal bilingüe e intercultural de Oaxaca (ENBIO), México. Ra Ximhai: revista científica de sociedad, cultura y desarrollo sostenible, 18(5), 15-32. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8580732
Mayanza, Luis., & Mora, Abrahan. (2022). Sabiduría andina Chakana y sus colores, una herramienta didáctica para la educación intercultural bilingüe. Diálogo andino, (67), 99-111. https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0719-26812022000100099&script=sci_arttext
Méndez-Reyes, Johan. (2021). Universidad, ciudadanía e interculturalidad: Aportes para una pedagogía decolonial. Utopía y praxis latinoamericana: Revista internacional de filosofía iberoamericana y teoría social, (95), 153-159. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8040439
Mercado Barrera, Eliana. (2023). Cosmovisión indígena zenú en diálogo intercultural con las Ciencias Sociales para fortalecer la identidad cultural en estudiantes de 6° grado de la IE san Francisco de Asís de sitio viejo. [Maestral en Ciencias Sociales]. Universidad de Córdoba, Colombia. https://repositorio.unicordoba.edu.co/server/api/core/bitstreams/7936ef2c-9324-4aab-93d6-ce1bf9d79df5/content
Mosonyi, Esteban Emilio. (2009) Una mirada múltiple sobre la diversidad y la interculturalidad. Revista Diálogos Culturales Nº 4. http://www.saber.ula.ve/bitstream/handle/123456789/29929/artic8.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Olivo Jácome, Oswaldo. (2021). La educación Intercultural Bilingüe en el Ecuador. [Tesis de licenciatura en educación] Universidad Nacional de Educación, Ecuador. http://201.159.222.12/handle/56000/2278.
Pérez, Milagro; Castro, César & Pardo, Everildis. (2022). Diagnóstico de la educación intercultural en la Institución Educativa de Gambote, Arjona, Bolívar-Colombia. In Libro de Actas del 2. º Congreso Caribeño de Investigación Educativa: Nuevos paradigmas y experiencias emergentes (pp. 429-434). Instituto Superior de Formación Docente Salomé Ureña (ISFODOSU). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8498382.
Ramos-Merino, Lorena; Erazo-Brito, Gonzalo & Chiriboga-Cevallos, Alex. (2024). La interculturalidad: Una mirada desde las investigaciones del 2019 hasta la actualidad. Revista Científica Arbitrada de Investigación en Comunicación, Marketing y Empresa REICOMUNICAR. ISSN 2737-6354., 7(13), 62-84. https://reicomunicar.org/index.php/reicomunicar/article/view/201
Reyes-Ruiz, Lizeth. & Carmona Alvarado, Farid. (2020). La investigación documental para la comprensión ontológica del objeto de estudio. Ediciones Universidad Simón Bolívar, Colombia. https://bonga.unisimon.edu.co/server/api/core/bitstreams/2af35a4b-2abf-4f78-a550-0a4e4764e674/content
Collado Ruano, Javier; Falconi Benítez, Fander & Malo Larrea, Antonio. (2020). Educación ambiental y praxis intercultural desde la filosofía ancestral del Sumak Kawsay. Utopía y praxis latinoamericana: revista internacional de filosofía iberoamericana y teoría social, (90), 120-135. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7524772
Sánchez Espinoza, Eugenio. (2022). Educación y diversidad cultural. Reflexiones sobre formación inicial docente y educación intercultural en el extremo norte de Chile. Ducere. Revista De Investigación Educativa, 1(1), e202202. https://doi.org/10.61303/2735668X.v1i1.9
Solís Narváez, Norling; M-Lane, Paul. & Gómez Salazar, Ernesto. (2021). Aulas Interculturales: Perspectiva de la educación de los estudiantes Mayangnas. Revista Electrónica De Conocimientos, Saberes Y Prácticas, 4(2), 25-42. https://doi.org/https://doi.org/10.5377/recsp.v4i2.13386
Solís-Castillo, Julio & Seminario-Hurtado, Nuccia. (2021). Los alcances del quehacer universitario en las universidades interculturales en el Perú. Educación, 27(2), 125-136. https://doi.org/10.33539/educacion.2021.v27n2.2429
Uribe-Pérez, Marisol. (2020). Concepciones de profesores de ciencias en formación inicial sobre interculturalidad y su relación con la enseñanza: reflexiones en el contexto colombiano. Tecné, Episteme y Didaxis: TED, (47), 53-70. https://doi.org/10.17227/ted.num47-9539
VAL Cubero, Alejandra. (2017). La diversidad cultural: ¿es posible su aplicación al sector audiovisual? Comun. Soc. n.28, pp.111-130. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188252X2017000100111&lng=es&nrm=iso
Wallace Morales, Leonardo. (2022). Educación Intercultural y Convivencia Social: Experiencias del modelo educativo de Bluefields Indian & Caribbean University. Wani, Revista del Caribe nicaragüense. (76), 12–21. https://doi.org/10.5377/wani.v38i76.14036



















