Neurodidáctica: una visión holística en la educación del siglo XXI

Neurodidáctica: una visión holística en la educación del siglo XXI

Abstract

This essay explores neurodidactics as a holistic approach to 21st-century education, integrating neuroscience findings. It emphasizes that learning is inseparable from emotions, mediated by structures like the hippocampus and amygdala. It proposes didactic strategies based on brain plasticity, executive functions, and multisensory, playful learning. It advocates for formative assessment and redefines the teacher’s role as a “brain modifier.” The goal is to optimize the teaching-learning process by promoting students’ holistic development through emotional management and active methodologies that enhance motivation and meaningful memory.

Author Biography

Esther Rincón, Universidad Nacional Experimental Rafael María Baralt

Ingeniera en Electrónica. Docente Instructora de la UNERMB. Correo: rincónesther885@gmail.com

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Published
2024-09-18
How to Cite
Rincón, E. (2024). Neurodidáctica: una visión holística en la educación del siglo XXI: Neurodidáctica: una visión holística en la educación del siglo XXI. Opción, 40(105), 66-86. https://doi.org/10.5281/zenodo.17186925