Impact of the Strengthening Plan on the Accreditation of the Universities of the State of Chile

Impact of the Strengthening Plan on the Accreditation of the Universities of the State of Chile

Abstract

The objective of this document is to analyze the impact of the Strengthening Plan on the institutional accreditation of the Chilean universities that are part of the Consortium of State Universities of Chile. A methodology is used that includes a bibliographic review of relevant terms, documentary research techniques, and the analysis of reports from ministries and consortia. Statistical criteria are defined to quantify the influence of certain variables on institutional accreditation. From the analysis it is concluded that there is no evidence of a significant linear relationship between the variables of the strengthening plan and the years and areas of accreditation

Author Biographies

Ana María Barra Salazar, Universidad de Concepción

Doctora en Administración y Dirección de Empresas, Universidad Politécnica de Cataluña, Barcelona, España. Magister en Ciencias Económicas y Administrativas, Universidad de Concepción. Ingeniero Comercial, Universidad de Concepción. Diploma en Estudios Europeos, Universidad de Concepción. Posgrado en Dirección Estratégica de Universidades, Cátedra Unesco, España. Académica Facultad de Ciencias Empresariales, Universidad del Bío Bío, Chile. Dirección: Avenida Collao 1202. Concepción. Chile. Correo: abarra@ubiobio.cl

Felipe Andrés Avila Iturrieta, Universidad de Concepción

Alumno de la Carrera de Ingeniería Estadística. Universidad del Bío Bío. Dirección: Avenida Collao 1202. Concepción. Chile. Correo: felipe.avila2101@alumnos.ubiobio.cl

References

Ansoff, H. I. (1976). La estrategia de la empresa. Ediciones Universidad de Navarra.

Comisión Nacional de Acreditación [CNA]. (2021). Orientaciones para el uso de criterios y estándares del subsistema universitario en procesos de autoevaluación. https://www.cnachile.cl/wp-content/uploads/2021/03/Orientaciones-para-el-uso-de-Criterios-y-Estandares-del-Subsistema-Universitario-en-Procesos-de-Autoevaluacion.pdf

Ministerio de Educación de Chile. (2018a). Ley N° 21.091 sobre Educación Superior. https://www.leychile.cl/Navegar?idNorma=1108857

Ministerio de Educación de Chile. (2018b). Ley N° 21.094 sobre Universidades Estatales. https://www.leychile.cl/Navegar?idNorma=1108859

Ministerio de Educación de Chile, Subsecretaría de Educación Superior. (2020). Plan de Fortalecimiento a 10 años de Universidades Estatales: Documento de trabajo. https://educacionsuperior.mineduc.cl/wp-content/uploads/2020/02/PLAN-DE-FORTALECIMIENTO-A-10-ANOS-DE-LAS-UNIVERSIDADES-ESTATALES.pdf

Porter, M. E. (2008). Competitive strategy: Techniques for analyzing industries and competitors (Con nueva introducción). Free Press. (Trabajo original publicado en 1980)

Thompson, A. A., & Strickland, A. J. (2003). Strategic management: Concepts and cases (13th ed.). McGraw-Hill/Irwin.
Published
2024-09-18
How to Cite
Barra Salazar, A. M., & Avila Iturrieta, F. A. (2024). Impact of the Strengthening Plan on the Accreditation of the Universities of the State of Chile: Impact of the Strengthening Plan on the Accreditation of the Universities of the State of Chile. Opción, 40(105), 34-48. https://doi.org/10.5281/zenodo.17186894