Role of Artistic and Cultural Activities in the Construction of Local School Identities: An Ethnographic Study

Role of Artistic and Cultural Activities in the Construction of Local School Identities: An Ethnographic Study

Keywords: Artistic Activities, School Education, Local Identity, Ethnographic Methodology, Educational Policies

Abstract

This article explores the role of artistic and cultural activities in the consolidation of local identities within the school context, using an ethnographic methodology. It analyzes the challenges and opportunities teachers face when integrating these activities into the daily curriculum, as well as their impact on students’ identity formation. The findings highlight the need to strengthen the planning and execution of such activities to promote a more inclusive and contextualized education.

Author Biography

Egilda Morillo Medina, Universidad Nacional Experimental Rafael María Baralt

Docente e investigadora de la Universidad Nacional Experimental Rafael María Baralt (UNERMB). Lcda. en Música mención Educación, de la Universidad Católica “Cecilio Acosta” (UNICA) en 1990. MSc- en Antropología, mención: Antropología social y cultural, de la Universidad del Zulia (LUZ) en 2003. Doctora en Educación (UNERMB) Correo-e: egildamorillo@gmail.com. https://orcid.org/0009-0003-0732-1800

References

Amodio, E. (1988). Materiales de apoyo para la formación docente bilingüe e intercultural. Instituto Venezolano de Investigaciones Científicas (IVIC).

Amodio, E. (1989). Materiales para la historia de la comunidad Kariña de Jesús, María y José. Instituto Venezolano de Investigaciones Científicas; Movimiento de Laicos para América Latina.

Amodio, E. (2005). Pautas de crianza entre los pueblos indígenas de Venezuela: Jivi, Piaroa, Ye’kuana, Añú, Wayuu y Warao. UNICEF.

Barbosa, A. (1999). Arte, educación y cultura: Ensayo. Recuperado de http://es.scribd.com

Blumer, H. (1969). El interaccionismo simbólico: Perspectiva y método. Trillas.

Coria, K. (2015). Documento de Cátedra 10: Estudio de casos. Recuperado de http://www.sai.com.ar/kucoria/estudio_casos.html

Díaz de Rada, A. (2010). La lógica de la investigación etnográfica y la mediación computacional de la comunicación: Viejos problemas con un nuevo énfasis. Revista Chilena de Antropología Visual, 15. Recuperado de http://www.rchav.cl/imagenes15/imprimir/diaz_de_rada_imp.pdf

Díaz, M., & Ibarretxe, G. (2008). Aprendizaje musical en sistemas educativos diversificados. Revista de Psicodidáctica, 13(1), 97-110. https://doi.org/xxxxx

Habermas, J. (1999). Teoría de la acción comunicativa. Taurus.

León, S., & Aníbal, R. (2006). El Liceo Bolivariano: Propuesta curricular y el problema del conocimiento. Educere, 10(33), 233-242.

Ley Orgánica de Educación (Gaceta Oficial Nº 5.929 Extraordinario del 15 de agosto de 2009). Ministerio del Poder Popular para la Educación. Recuperado de http://www.me.gob.ve/ley_organica.pdf

Martín-Crespo Blanco, C., & Salamanca Castro, A. (2007). El muestreo en la investigación cualitativa. Nure Investigación, 27. Recuperado de http://prof.usb.ve/miguelm/metodoetnografico.html

Rincón, R. (2015). La canción como recurso didáctico en un contexto pluricultural: Caso U.E.R.N José Ramón Morales Acosta [Tesis de maestría]. Universidad Nacional Experimental “Rafael María Baralt”.

Rodríguez, G., et al. (1999). Investigación Cualitativa. Ediciones Aljibe.

Ros, N. (2004). El lenguaje artístico, la educación y la creación. Revista Ibero Americana, Publicación editada por la OEI. Recuperado de http://rieoei.org/deloslectores_bbdd.php?pageNum_deloslectores=1&totalRows_deloslectores=24&id_tema=12

Ruiz Olabuénaga, J., & Ispizua, M. (1989). La decodificación de la vida cotidiana: Métodos de Investigación Cualitativa. Publicaciones Universidad de Deusto.

Sáez, E. (2000). La teoría de la Acción Comunicativa. Recuperado de http://apolo.uji.es/Emilio/ciber/1.3.html

Strauss, A., & Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa: Técnicas y procedimientos para desarrollar la Teoría Fundamentada. Universidad de Antioquia.

UNESCO. (2014). ¿Cómo medir la participación cultural? Manual del marco de estadísticas culturales de la UNESCO 2009 nº2. Montreal: UNESCO.

Velasco, H. (1997). La lógica de la investigación etnográfica. Trotta. Recuperado de http://cuartelgeneral.com.mx/DOWNLOADS/LaLogicadelaInvestigacionEtnografica.pdf.
Published
2024-01-17
How to Cite
Morillo Medina, E. (2024). Role of Artistic and Cultural Activities in the Construction of Local School Identities: An Ethnographic Study : Role of Artistic and Cultural Activities in the Construction of Local School Identities: An Ethnographic Study . Opción, 40(103), 95-111. https://doi.org/10.5281/zenodo.17128005
Section
Artículos