From the Spirit of the Scientific Method to the Cage of the Scheme: Rethinking the Episteme of Research Rigor

From the Spirit of the Scientific Method to the Cage of the Scheme: Rethinking the Episteme of Research Rigor

Keywords: Scientific method, methodological frameworks, epistemic attitude, critical thinking, Episteme

Abstract

This study analyzes the gap between the original spirit of the scientific method as a creative and emancipatory attitude of thought and the predominant methodological rigidity in contemporary university research training. Based on a historical-philosophical review and documentary analysis, it argues that the scientific method should be a free, critical, and creative process, not a rigid scheme. Supported by diverse epistemological perspectives and interpretative methodologies, it employed a documentary and field design with interviews at three universities in Zulia. It concludes that methodological rigidity limits critical thinking and empties research praxis, demanding situated and humanistic teaching

Author Biography

Eunices Alvillar Polanco, Universidad Nacional Experimental Rafael María Baralt

Wayuu: Epieyuu. Profesora, abogada e investigadora. https://orcid.org/0009-0004-3637-6103. Email: eualvillar@gmail.com. Docente ordinario. Categoría asociado Universidad Nacional Experimental Rafael María Baralt. Licenciada en Educación. Mención Ciencias Sociales. Área: Geografía. L.U.Z. Magíster Scienciatiarum en Geografía, Mención. Docencia. L.U.Z. Abogada. Universidad Bolivariana de Venezuela. UBV. Doctora en Ciencias Humanas. L.U.Z. Postdoctora en Ciencias Humanas. L.U.Z.

References

Balestrini, M. (2010). Cómo se elabora el proyecto de investigación. BL Consultores Asociados.

Barbour, R. (2001). Checklists for improving rigour in qualitative research: A case of the tail wagging the dog? BMJ, 322(7294), 1115–1117.

Casadevall, A., & Fang, F. C. (2016). Rigorous science: A how-to guide. mBio, 7(6), e01902–16.

Descartes, R. (2019) [1637]. Discurso del método. Penguin Clásicos.

Galilei, G. (2010) [1610]. Sidereus Nuncius / Il Saggiatore Museo Nacional de Ciencia y Tecnología.

Guba, E. G., & Lincoln, Y. S. (1989). Fourth generation evaluation. Sage Publications.

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (1991). Metodología de la investigación. McGraw-Hill Interamericana.

Musso, P. (2019). El método científico de Galileo y sus implicancias culturales. Phainomenon, Revista de Fenomenología, 18(1), 32–47. https://revistas.unife.edu.pe/index.php/phainomenon/article/download/1377/1428/4361

Parada, J. (2007). El sujeto de la educación: ¿a quién se educa y quién educa? Una reflexión desde Estanislao Zuleta. Revista Maestro, 1(2), 253–262.

Tamayo y Tamayo, M. (1991). La investigación: Serie aprender a investigar. Cali, Colombia: Universidad San Buenaventura - Universidad de Pamplona.

Vargas, C. (2014). Una aproximación al método cartesiano. Su relación con la contabilidad. Cuadernos de Contabilidad, 15(38), 575–597.

Zuleta, E. (2001). La participación democrática y su relación con la educación. Polis, Revista de la Universidad Bolivariana, 1(2), 1–6.

Zuleta, E. (2010). Educación y democracia: Un campo de combate. Biblioteca virtual.
Published
2024-01-17
How to Cite
Alvillar Polanco, E. (2024). From the Spirit of the Scientific Method to the Cage of the Scheme: Rethinking the Episteme of Research Rigor: From the Spirit of the Scientific Method to the Cage of the Scheme: Rethinking the Episteme of Research Rigor. Opción, 40(103), 82-94. https://doi.org/10.5281/zenodo.17127989
Section
Artículos