Aproximación al discurso de la música urbana latina: consumo tecnológico y enculturación (2006-2016)

Aproximación al discurso de la música urbana latina: consumo tecnológico y enculturación (2006-2016)

Abstract

This article analyzes how technological consumption is represented and evolves in the discourse of Latin urban music during the period 2006–2016. Using a qualitative approach and tools from sociocultural discourse analysis, this study examines how technological devices, especially mobile phones and social networks, appear in songs and music videos within this genre. Three stages are identified that show a progressive transformation: from the initial appearance of the phone as an emerging symbol, to its consolidation alongside social networks and its subsequent integration into more complex digital interactive dynamics. By strengthening the theoretical perspective through the concepts of cultural consumption by García Canclini and enculturation by Martín Barbero, the aim is to understand how these devices are not only narrative elements but also symbolic mediators of new forms of social interaction and the construction of cultural identities in Latin America.

Author Biography

Miguel Ángel Moncada Perozo, Universidad Nacional Experimental Rafael María Baralt

Universidad Nacional Experimental Rafael María Baralt.

References

Aróstegui, J. (2001). La investigación histórica: Teoría y método. Editorial Crítica.

Barfield, T. (2000). A dictionary of anthropology. Blackwell Publishing.

Cali y El Dandee. (2011). Yo te esperaré [Canción]. En Yo te esperaré. Universal Music Spain.

Casamiglia, H., & Tusón, A. (2002). Las cosas del decir: Manual de análisis del discurso. Ariel.

Castells, M. (2009). Comunicación y poder. Alianza Editorial.

Cozz400. (2009). El teléfono [Canción]. En The comeback. Universal Music Latino.

Daddy Yankee. (2008). Llamado de emergencia [Canción]. En Talento de barrio. El Cartel Records.

Daddy Yankee. (2008). Pose [Video]. YouTube.

Daddy Yankee. (2015). Sígueme y te sigo [Canción]. En King Daddy II. El Cartel Records.

Don Omar. (2007). My Space (feat. Wisin & Yandel) [Canción]. En King of Kings: Armageddon Edition. Machete Music.

El Boy C. (2015). Mensaje de texto (feat. Arcángel) [Canción]. En La nueva era. Los Menores.

El Sica. (2014). Conteste (feat. Nicky Jam) [Canción]. En El Sica es el Sica. La Fama All Star.

Farruko. (2010). Web Cam [Canción]. En El Talento del Bloque. Siente Music.

Farruko. (2010). Cositas que hacíamos [Canción]. En El Talento del Bloque. Siente Music.

García Canclini, N. (1989). Culturas híbridas: Estrategias para entrar y salir de la modernidad. Grijalbo.

García Canclini, N. (1995). Consumidores y ciudadanos: Conflictos multiculturales de la globalización. Grijalbo.

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación (6ª ed.). McGraw-Hill Interamericana.

Horkheimer, M., & Adorno, T. W. (1988). La dialéctica de la Ilustración. Ediciones Sur.

J Balvin. (2014). Ay Vamos [Canción]. En Ay Vamos. Capitol Latin.

J Balvin. (2015). Snapchat [Canción]. En La familia B Sides. Capitol Latin.

Jory Boy. (2014). No me llamas, no te llamo (feat. Kendo Kaponi) [Canción]. En Mi turno. White Lion Records.

Maki. (2015). Llámame (feat. Iván Benítez) [Canción]. En Llámame. Senador Música.

Mani Montes. (2014). Adicto a tus redes [Canción]. En Mani Montes. Music Flow.

Martín Barbero, J. (1987). De los medios a las mediaciones: Comunicación, cultura y hegemonía. Gustavo Gili.

Martín Barbero, J. (2009). La comunicación en el nuevo siglo: La cultura mediática. Signo y Pensamiento, 28(54), 168-175.

Nicky Jam. (2014). Travesuras [Canción]. En Travesuras. Sony Music Latin.

Ortiz, R. (2004). O outro continente: América Latina na globalização. Editora da UNESP.

Reggaeton Clasico. (2013). My Space (feat. Wisin & Yandel) [Video]. YouTube.

Serna, P., & Pons, A. (2013). Análisis de discurso en la comunicación masiva. Paidós.

Thompson, J. B. (1998). Los medios y la modernidad. Paidós.

Thompson, J. B. (2002). Ideología y cultura moderna: Teoría social crítica en la era de la comunicación masiva. Paidós.

Tito el Bambino. (2014). Adicto a tus redes (feat. Nicky Jam) [Canción]. En Alta jerarquía. Siente Music.

Tomás the Latin Boy. (2015). Nada de nada [Canción]. En Nada de nada. T Music.

Wisin & Yandel. (2009). El teléfono [Canción]. En La revolución. Machete Music.

Yúdice, G. (2002). El recurso de la cultura: Usos de la cultura en la era global. Gedisa.
Published
2024-01-17
How to Cite
Moncada Perozo, M. Ángel. (2024). Aproximación al discurso de la música urbana latina: consumo tecnológico y enculturación (2006-2016): Aproximación al discurso de la música urbana latina: consumo tecnológico y enculturación (2006-2016). Opción, 40(103), 65-81. https://doi.org/10.5281/zenodo.17127987
Section
Artículos