Cognitive mediation for student permanence at university with sensory disabilities
Abstract
When studying cognitive mediation by teachers for the permanence of students with sensory disabilities at the State University of Milagro, it is seen that, at a global level, these people face significant inequalities. In Ecuador as a Latin American country, according to statistics from the National Council for Disability (CONADIS), the rates of educational exclusion are alarming. The general objective of the research was to design cognitive mediation strategies that favor the permanence of students in the Basic Education career, online modality, during the period 2024-2025. The methodology that is intended to be developed will be projective, with quantitative techniques and instruments with a non-experimental design, using surveys directed to 80 teachers and 29 students with sensory disabilities. The questionnaire will evaluate both the cognitive mediation of teachers and the permanence of students, allowing to identify the strategies that teachers use in the virtual environment. The results of the study are expected to offer a theoretical-practical framework that improves inclusive university educational policies, guaranteeing the permanence and academic success of students with sensory disabilities.
Downloads
References
González Vargas, Karol (2018). Evaluación de las actitudes docentes hacia la inclusión de estudiantes con Necesidades Educativas Especiales en la provincia de Concepción. Concepción-Chile: Universidad de Concepción. Obtenido de http://repositorio.udec.cl/jspui/bitstream/-11594/3046/4/Tesis_Evaluacion_de_las_actitudes_docentes.Image.Marked.pdf
Hernández González, Osvaldo (2021). Aproximación a los distintos tipos de muestreo no probabilístico que existen. Revista Cubana de Medicina General Integral, 3. Obtenido de http://scielo.sld.cu/scielo.php?-script=sci_arttext&pid=S0864-21252021000300002
Hernández Sampieri, Roberto (2019). Metodología de la investigación. Mexico. D.F: McGraw-Hill.
Kamran, Mahwish Siddiqui, Sohni y Shahnawaz Adil, Muhammad (2023). Breaking Barriers: The Influence of Breaking Barriers: The Influence of Teachers’ Attitudes on Inclusive Education for Students with Mild Learning Disabilities (MLDs). Education Sciences, 13. Obtenido de https://www.mdpi.com/journal/education
López-Roldán, Pedro y Fachelli, Sandra (2015). Metodología de la Investigación Social Cuantitativa. Campus de la UAB: Digital. Obtenido de https://ddd.uab.cat/pub/caplli/2017/185163/metinvsoccua-_cap2-4a2017.pdf
Mata Solís, Luís (2020). Investigalia. Obtenido de La relación de las técnicas y métodos con el diseño de investigación y la profundidad del estudio: https://investigaliacr.com/investigacion/metodos-y-tecnicas-de-investigacion-cuantitativa/
Organización de las Naciones Unidas que la para la Educación, la Ciencia y la Cultura UNESCO (2023). La UNESCO hace un llamado para atender las necesidades educativas de las personas con discapacidad: ¡Naveguemos por la inclusión! Obtenido de Comunicado de prensa: https://www.unesco.org/es/articles/la-unesco-hace-un-llamado-para-atender-las-necesidades-educativas-de-las-personas-con-discapacidad
Organización Mundial de la Salud y la Organización Panamericana de la salud (2022). Discapacidad. Obtenido de OMS y OPS: https://www.paho.org/es/temas/discapacidad
Robalino Bernal, Eduardo (2020). Análisis de las estrategias metodológicas para la enseñanza – aprendizaje de. Quito: Universidad Central del Ecuador. Obtenido de https://www.dspace.uce.edu.ec/server-/api/core/bitstreams/bae42fa9-9b47-4048-91c0-7a3b77f095d0/content
Saavedra Eléspuro, Lupo (2021). La Actitud Docente y su Relación con la Inclusión Educativa en la Institución Emblemática Faustino Maldonado,Pucallpa, Ucayali - 2020. Ucayali – Perú: Universidad Nacional de Ucayali. Obtenido de http://repositorio.-unu.edu.pe/bitstream/handle/Unu/5113/B72_Unu_Maestria_2021_Tm_Lupe-Saavedra.Pdf?Sequence=1&Isallowed=Y
Suárez Martel, María José y Martín Santana, Josefa (2019). Influencia del Perfil Sociodemográfico del Profesorado Universitario Sobre la Inteligencia Emocional y el Burnout. Educación XX1, pp. 93-117. Obtenido de https://www.redalyc.org/journal/706/70666696004/html/
Universidad Estatal de Milagro (2018). UNEMI Fomenta la Inclusión para las Personas con Discapacidad. Obtenido de UNEMI: https://www.unemi.edu.ec/index.php/2018/02/02/unemi-fomenta-la-inclusion-para-las-personas-con-discapacidad/
Yunga , Tonato (2022). Inclusion. https://repositorio.uasb.edu.ec. Obtenido de https://repositorio.uasb.edu.ec/bitstream/10644/8921/1/T3890-