Qualitative research an alternative for the application of the phenomenological-hermeneutic method in the human sciences
Abstract
The purpose of this essay is to analyze qualitative research and the phenomenological-hermeneutic method in the aspects of conceptual definitions, characteristics and their application in the human sciences. Qualitative research is conceived as a scientific activity aimed at the study, description and analysis of social phenomena, from a binding vision between the subject-object (researcher-participant) with a direct interaction, where the information or data is taken directly from the informants, which are processed in a descriptive and qualitative way. Highlighting among its characteristics: flexibility, depth, richness of data, interpretation, subjectivity, it is cyclical, it seeks the description of social phenomena, it has a flexible design in constant construction. The phenomenological - hermeneutic method proposes the analysis and deep interpretation of phenomena focused on the experiences of human beings and their relationship with the world. To carry out this research study, a documentary review of various definitions and positions made by the authors was carried out. The conclusion was reached that qualitative research generates true knowledge based on lived experiences and their meanings in a given context
Downloads
References
Arias, Fidias (2012). El Proyecto de Investigación. Editorial Episteme. 6 a edición. Caracas – Venezuela.
Ayala Carabajo, Raquel (2008). La metodología fenomenológico-hermenéutica de M. Van Manen en el campo de la investigación educativa. Posibilidades y primeras experiencias. Revista de In-vestigación Educativa, 26(2), 409–430. Asociación Interuniversi-taria de Investigación Pedagógica Murcia, España. Disponible Re-cuperado a partir de https://revistas.um.es/rie/article/view/94001.
Bavaresco de Prieto, Aura Marina (2013).Proceso Metodológico en la Investigación (Cómo hacer un diseño de investigación). Sexta edición. Maracaibo-Zulia (Venezuela). Impreso en Imprenta Inter-nacional, CA.
Buendia Leonor, Colás Pilar y Hernández Buensanta (1998). Métodos de Investigación en Psicopedagogía. Editorial McGraw Hill. Es-paña.
Charmaz, Kathy (2014). Constructing grounded theory: A practical guide through qualitative analysis (2nd ed.). London, England: SAGE.
Creswell, John (2013). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches (3rd ed.). ThousandOaks, CA: Sage.
Denzin Norman y Lincoln Yvonna (2011). El campo de la investigación cualitativa. Barcelona: Gedisa.
Finol de Franco Mineira y Arrieta de Uzcátegui Xiomara (2021). Méto-dos de investigación cualitativa: Un análisis documental. En-cuentro Educacional ISSN 1315-4079 ~ Depósito legal pp199402ZU41 Vol. 28 (1) enero - junio 2021: 9-28.
Franco Raffo Sandra y Finol de Franco Mineira (2022). Aproximacio-nes teóricas prácticas para el abordaje de la investigación cuali-tativa. Primera edición. Editorial: Casa Editora del Polo. Impreso en Ecuador.
Krippendorff, Klaus (2013). Content andysis an introduction to its methodology. Third edition. Editorial Sage. Los Angeles, Lon-don,New Delhi, Singapone
Martínez Miguélez, Miguel (2014). El conocimiento y la ciencia en el siglo XXI y sus dificultades estereognósicas. Primera edición .Barranquilla (Colombia): Ediciones Universidad Simón Bolívar.
Merriam, Sharan (2009). Qualitative research: A guide to design and implementation. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
Ortiz Ocaña, Alexander (2015). Enfoques y métodos en la investigación en las ciencias humanas. Ediciones de la U. Bogotá. Colombia.
Smith, Jonathan. (2015) Psicología cualitativa: una guía práctica de métodos de investigación. Sage, Londres.
Taylor Steven y Bogdan Robert (1994). Introducción a los métodos cualitativos de investigación: La búsqueda de significados. Edito-rial Paidós. Barcelona-Buenos aires – México.