Religious syncretism and cultural heritage of the Ñuu Savi Jicayán de Tovar
Abstract
Religious fusion is addressed around the existing social imaginaries of the cultural heritage of the indigenous community. The objective was to analyze religious syncretism through the recovery of the historical memory of the cultural heritage of the Ñuu Na Savi political community from the perspective of symbolic interactionism in territorial settings. Through the ethnographic method, social actors were connected with objects that are part of religious expressions that produce symbols and meanings to understand and describe everyday experiences, local knowledge in the socio-territorial processes of appropriation by the inhabitants. It is crucial to preserve intangible heritage through stewardships to ensure cultural diversity that can strengthen identities and resist the pressures of globalization.
References
BONFIGLIOLO, C. (2022). Imagenes de la conquista en Tlacoachistlahuaca Guerrero una de tantas historias. Revista Digital Multimedo ENCARTES , 309-322. doi: https://doi.org/10.29340/en.v4n8.256
GARCÍA CANCLINI, N. (1999). Los usos sociales del Patrimonio Cultural. En AGUILAR CRIADO, E. (coord.)(1999). Patrimonio Etnológico. Cuadernos. Nuevas perspectivas de estudio. Consejería de cultura. Junta de Andalucía. Pp. 16-33. http://bibliotecadigital.academia.cl/bitstream/handle/123456789/617/Nestor%20Garcia%20Canclini.pdf?sequence=1
GEERTZ, C. (1973). La interpretación de las culturas. Editorial Gedisa.
GIL CARDONA, E.L. (2021). La danza y la chirimía: Narrativas, sentidos y lineamientos curriculares etnoeducativos para la comunidad La Iberia de Riosuciocaldas. Facultad de artes y humanidades. Universidad de Caldas.
GÓMEZ GARCÍA, P.(1990). Mutaciones simbólicas y entornos prácticos. Gazeta de antropología. No. 7, artículo 04 · http://hdl.handle.net/10481/13734
GUTIÉRREZ VALENCIA, L; LÓPEZ DURANGO, V., y VELASQUEZ VELASQUEZ, A.M. (2024). Construcción identitaria de la población de Armenia Antioquia: un acercamiento a las prácticas territoriales y simbólicas. UTOPÍA Y PRAXIS LATINOAMERICANA. AÑO: 29 , Núm. 105, 2024, e10 864460. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.10864460
INEGI (2020). Censo de población y vivienda. Programas: inegi.org.mx
KAHN, J. S.:(1975). El concepto de Cultura: textos fundamentales, Anagrama, Barcelona, pp. 47-83.
LANDÁZURI BENÍTEZ, G. (2013). Signos y símbolos de la religiosidad popular. Carpeta Gráfica. CIDEX- UAM-Xochimilco. www.scielo.org.mx/pdf/polcul/n38/n38a9.pdf
MOLANO, O. L. (2007). Identidad cultural un concepto que evoluciona. Revista Opera, (7) 69-84. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=67500705
MORA TORRES, M., VILLAR GARCÍA, M.G., Y MALDONADO REYES, A. (2022): El Interaccionismo simbólico en la reconfiguración de los escenarios territoriales para salvaguarda del patrimonio. In: MORA CANTELLANO, M. DEL PILAR, A., SERRANO O., SERENA E., Y MOTA FLORES, V. E. [Coords.] (2022). Reconfigurando territorios a partir de la cultura, el empoderamiento de las mujeres y nuevos turismos. UNAM-AMECIDER, México. Páginas 65-80. En: http://ru.iiec.unam.mx/5882/. ISBN UNAM 978-607-30-6964-9, AMECIDER 978-607-8632-33-6.
MORALES CARBAJAL, C. (2024). Las ceremonias de mayordomía: un campo de negociación y construcción de subjetividades políticas en Tequila, Veracruz, México. Disparidades. Revista de Antropología 79(1): e007. doi.org/10.3989/dra.2024.007
NAVARRETE, F. (2001).”Por qué los indígenas aceptaron el catolicismo”, en: Letras, letrillas, letrones. Letras libres. https://letraslibres.com/wp-content/uploads/2016/05/pdf_art_6865_6209.pdf
REYNOSA NAVARRO, E. (2007 ). Factores que afectan la promoción del patrimonio cultural que destina el museo municipal de Moa, a las escuelas primarias del municipio. Tesis Universidad de Holguín, Cuba
REYNOSA NAVARRO, E. (2015). Patrimonio cultural e identidad. Argumentos teóricos. https://www.grin.com/document/307464
ROJAS ROJAS, A. (2004). Taller de teología: lenguajes teológicos alernativos. Revista ecumpenica. Vol. 1. Núm. 2 y 3. https://repositorio.una.ac.cr/server/api/core/bitstreams/066461b8-685f-4ef3-9fcc-446929598d5e/content
RUBIAL GARCÍA, A. (2023). “La espada, el libro y la cruz. Una revisión crítica de la evangelización como conquista”, en: Iglesia y conquista. Los procesos fundamentales. Revista Históricas digital. UNAM y BUAP. Instituto de investigaciones históricas. Pp. 185-204. http://www.historicas.unam.mx/publicaciones/publicadigital/libros/789/iglesia_conquista.html
SÁNCHEZ LUQUE, M. (2005). La gestión municipal del patrimonio cultural urbano en España. Universidad de Málaga, España. http://digital.csic.es/bitstream/10261/37618/1/Sanchez_Luque_Maria_Tesis.pdf
TOPETE LARA, H.(2010). Los lugares comunes y los vacíos en los estudios sobre los sistemas de cargos religiosos. Argumentos,Nueva Época 23(62): 281-303. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=59515960013
VILLELA FLORES, S. (2006). “Ídolos en los altares. La religiosidad indígena en la Montaña de Guerrero”, Arqueología Mexicana. Vol. 14.núm. 82, pp. 62-67.
WEISE, fundación. (s/f). ¿Qué es el patrimonio cultural y cómo contribuye en nuestros vínculos con las personas? https://www.fundacionwiese.org/blog/es/que-es-el-patrimonio-cultural-y-como-contribuye-en-nuestros-vinculos-con-las- personas/#:~:text=Este%20legado%20no%20se%20limita,la%20conexi%C3%B3n%20con%20el%20pasado.




