Cultural Resistance: Visual Narratives of Violence that Construct Collective Memory in Acapulco 2018-2025
Abstract
This article analyzes the cultural resistance that builds collective memory through visual narratives about violence and resilience in Acapulco. This article uses an ethnomethodological analysis of the artistic production of six local visual artists between 2018 and 2025. It is theorized that these works reflect and question the dynamics of violence in the region, while constructing discourses of cultural resistance and resilience. It also explores the relationship that emerges between violence and artistic production. The methodology is based on a qualitative approach, utilizing in-depth interviews with six Acapulco visual artists, complemented by an iconographic analysis of their works. The results reveal that the works function as visual testimonies of everyday violence, but also as tools for community denunciation and empowerment, framed within a critical and epistemological decolonial horizon. This approach, developed by Walsh & Mignolo (2018), questions colonial power structures and reclaims other knowledges, situating artistic creation as a political act of resistance. The artists highlight the importance of their work in the construction of collective memory and in the visibility of social struggles (Barroso Tristán, 2017), thus aligning themselves with the principles of decoloniality, which conceives art as a transformative praxis and a space for reexistence.
References
ALFARO VARGAS, R., Y CRUZ RODRIGUEZ, O. (2010). Teoría del conflicto social y posmodernidad. Revista de ciencias sociales Universidad de Costa Rica, II-III (128-129), 63-70. https://doi.org/https://www.redalyc.org/pdf/153/15319334005.pdf
ANZALDÚA, G. (1987). Borderlands= La frontera: la nueva mestiza. aunt lute books. https://doi.org/http://users.uoa.gr/~cdokou/TheoryCriticismTexts/Anzaldua-borderlands-la-frontera.pdf
BARROSO TRISTÁN, J. M. (2017). El arte como territorio de resistencia. Iberoamérica social. Revista-red de estudios sociales, 5(VIII), 183. https://doi.org/https://iberoamericasocial.com/wp-content/uploads/2017/07/El%20arte%20como%20territorio%20de%20resistencia.%20Iberoam%C3%A9rica%20Social,%20N%C3%BAmero%20VIII.pdf
BARTRA, A. (2013). Sur Profundo. En J. (. Mogel, El Sur-sureste mexicano: crisis y retos. CESOP- Juan Pablos.
BARTRA, E. (2008). Rumiando en torno a lo escrito sobre mujeres y arte popular. La Ventana (28), 8-23. https://doi.org/https://www.scielo.org.mx/pdf/laven/v3n28/v3n28a3.pdf
BASTIDE, R. (1967). Les Amériques noires. Payot.
BAUMAN, Z. (2004). Modernidad líquida. Fondo de Cultura Económica. https://doi.org/https://yorchdocencia.wordpress.com/wp-content/uploads/2015/04/bauman-zygmunt-modernidad-lc3adquida.pdf
BAUMAN, Z. (2004). Vidas desperdiciadas, la modernidad y sus parias. En Z. Bauman, Vidas desperdiciadas, la modernidad y sus parias (págs. 21-84). Paidós.
BERBER MIJANGOS, A. (2022). Raíces de Mar y Tierra: La nueva obra en la ruta de las vanguardias artísticas en Acapulco. Una propuesta de aesthesis decolonial en Acapulco. Acapulco, Guerrero, México. https://www.luisvargassantacruz.com/muralmeztizza
BHABHA, H. K. (1994). The location of Culture. Routledge.
BLAZQUEZ GRAF, N. (2012). Epistemología Feminista: Temas centrales. En N. Blazquez Graf, Investigación feminista: Epistemología, Metodología y Representaciones sociales (págs. 21-38). México, D.F.: UNAM, Centro de Investigaciones Interdisciplinarias en Ciencias y Humanidades.
BOLEAGA O, P. I. (13 de MAYO de 2021). ENTRE BORDAR O MORIR. Historia de vida de la familia Ndyob’a en Arroyo Cumiapa San Luis Acatlán Guerrero. Chilpancingo, Guerrero, México.
BOLEAGA-OCAMPO, P., Y SANDOVAL-HERNÁNDEZ, F. (2024). ¿El arte de la costura, el hilado, el tejido y el bordado como convivencia violenta? (pensamiento), (palabra), Y Obra, (32), 1-18. https://doi.org/https://doi.org/10.17227/ppo.num32- 21847
BONFIL BATALLA, G. (1990). México profundo. Una Civilización negada. México, D.F.: Grijalbo, S. A.
DE LA MORA DIEGO, A. (14 de febrero de 2025). Narrativas visuales de la violencia y la resistencia. (P. I. Boleaga Ocampo, Entrevistador)
DE LA MORA DIEGO, A. (2019). ¿Podría ser usted. Yo. Cualquiera de nosotrxs? Cuernavaca, Morelos, México.
DE LA MORA DIEGO, A. (2020). Estás en tu casa. Estas en tu casa. Cuernavaca, Morelos, México.
DE LA MORA DIEGO, A. (29 de 10 de 2023). Lo noble en lo brutal. Acapulco, Guerrero, México.
DENZIN, N. (2012). Momentos de ruptura en la investigación cualitativa. Gedisa.
FERNANDEZ PEÑA, I., Y FERNANDEZ PEÑA, I. (2012). Aproximación teorica a la identidad cultural. Ciencias Holguín, 1-13.
FOUCAULT, M. (1975). Vigilar y Castigar. Siglo XXI.
FUNDACIÓN-HEINRICH-BÖLL-STIFTUNG. (2020). Antimonumentos. Memoria, Verdad y Justicia. Medios Comunes. https://doi.org/https://mx.boell.org/sites/default/files/2020-11/Antimonumentos.pdf
GALEFFI, D. (2017). A arte como território de resistência: uma perspectiva polilógica. . Iberoamérica Social: revista-red de estudios sociales, VIII, 22-25. https://doi.org/https://iberoamericasocial.com/arte-territorio-resistencia-uma-perspectiva-polilogica/
GALTUNG, J. (1990). La violencia: cultural, estructural y directa. Journal of Peace Research, 27(3), 291-305. https://doi.org/file:///C:/Users/Admin/Downloads/Dialnet-LaViolencia-5832797.pdf
GÁLVEZ, A., Y LUQUE-BRAZAN, J. (2019). Capitalismo de chupacabras en una era post-politica y post-migratoria. Huellas de la Migración, 4(7), 109-138.
GARCÍA CANCLINI, N. (1989). Culturas híbridas. Estrategias para entrar y salir de la modernidad. Grijalbo. https://doi.org/https://monoskop.org/images/7/75/Canclini_Nestor_Garcia_Culturas_hibridas.pdf
GEERTZ, C. (1973). La interpretación de la culturas. Gedisa.
GONZÁLEZ-AGUIRRE, C. (24 de febrero de 1991). Anomia. Histerietas. Acapulco, Guerrero, México: La Jornada.
GRAMSCI, A. (2001). Cuadernos de la cárcel (Vol. 5). Ediciones Era.
HALBWACHS, M. (2004). La memoria colectiva. Prensas Universitarias de Zaragoza.
HAMMERSLEY, M. &. (2007). Etnografía: Métodos de investigación 2da. Ed. Paidós.
HOPE, A. (2015). Opium production in Mexico: Historical and contemporary analysis. Journal of Illicit Economies and Development, 1(1), 45-48.
HUBER, D. (2019). Empoderamiento femenino a través del patrimonio cultural. El caso de mujeres bordadoras de San Pablo El Grande, Hidalgo. Antropologia americana Vol. 4 Núm. 7, 101-118.
HUYSSEN, A. (2003). Present pasts, urban palimpsest and the politics of memory. Stanford University Press.
JELIN, E. (2002). Los trabajos de la memoria. Siglo XXI.
JIMÉNEZ, G. (2010). Identidades Sociales. CONACULTA.
LUGONES, M. (2018). Hacia metodologías de la decolonialidad. En X. Leyva, J. Alonso, R. Hernández, A. Escobar, A. Köhler, A. Cumes, . . . M. Lugones, Prácticas Otras de Conocimiento(s): Entre crisis, Entre Guerras. (pp. 75-92). CLACSO. https://doi.org/https://www.jstor.org/stable/j.ctvn96g99.6
MARCUS, G. (1995). Etnografía en/del sistema mundo. Revista Alteridades, 5(9), 95-110.
MARTINEZ DE BRINGAS, A. (2021). Metodologías indígenas y derechos humanos. Enfoque relacional de los saberes en la construcción de los derechos. Utopía y Praxis Latinoamericana, 26(93), 207-224. https://doi.org/https://www.redalyc.org/journal/279/27966751018/html/
MIGNOLO, W. (2011). The Darker Side of Western Modernity. Duke University Press.
MIRZOEFF, N. (2015). How to see the world: An introduction to images. Basic Books.
MOSTACCIO, S., ALVAREZ, C. S., ALFIERI, F., CHOUDHURY, M., GAY, J.-P., LAVENIA, V., . . . DEMASURE, K. (2024). Clero Católico. Abuso de poder y abusos sexuales. Estudios de Casos e Instrumentos de Investigación Histórica (siglos XVI a principios del XX). Universidad Alberto Hurtado.
MUNDO FERNÁNDEZ, A. (1996). Historia General de Acapulco. Gobierno del Estado de Guerrero.
PANOFSKY, E. (1972). Estudios sobre iconología. Alianza editorial.
PÉREZ-BUSTOS, T. (2016). El tejido como conocimiento, el conocimiento como tejido: reflexiones feministas en torno a la agencia de las materialidades. Rev. Colomb. Soc., 163-182.
QUIJANO, A. (1992). Colonialidad y Modernidad/Racionalidad. Perú Indígena, 13(29), 11-20. https://doi.org/https://www.lavaca.org/wp/content/uploads/2016/04/quijano.pdf
QUIJANO, A. (2000). Colonialidad del poder y clasificación social. Journal of World-Systems Research, 6(2), 342-386.
RANCIÉRE, J. (2010). El espectador emancipado. Manantial.
RIVERA CUSICANQUI, S. (2010). Investigación como reciprocidad. Tabula Rasa, 13, 1-12.
RIVERA CUSICANQUI, S. (2018). Un mundo ch'ixi es posible. Ensayos desde un presente en crisis. Tinta limon. https://doi.org/https://tintalimon.com.ar/public/s7loyv7qkqkfy9tlizbaucrk6z67/pdf_978-987-3687-36-5.pdf
RODRIGUEZ, F. (2004). La pobreza como un proceso de violencia estructural. Revista de Ciencias Sociales (RCS), X (1), 1-9. https://doi.org/https://www.flacsoandes.edu.ec/sites/default/files/agora/files/1278089538.francisco_rodriguez.pdf
ROMERO DE SOLIS, J. (2005). Acapulco en el Siglo XVI. Universidad de Guadalajara. Secretaria de Cultura de Jalisco.
SCHMITT, K. (1932). El concepto de lo político. Alianza.
SCOTT, J. (1992). Igualdad versus diferencia. Debate Feminista, 5, 85-104.
SCOTT, J. W., Y LAMAS, M. (1992). Igualdad versus diferencia: los usos de la teoría postestructuralista. Debate Feminista, 5, 85-104. https://doi.org/http://www.jstor.org/stable/42624037
SEGATO, R. (2013). La escritura en el cuerpo de las mujeres asesinadas en Ciudad Juárez. Tinta Limón.
SEGATO, R. (2016). La guerra contra las mujeres. Creative commons.
SEGATO, R. (2018). Contra pedagogías de la crueldad. Prometeo.
SEGATO, R. L. (2014). Las nuevas formas de la guerra y el cuerpo de las mujeres. México, D.F.: TINTA LIMON.
SPRADLEY, J. (1979). The ethnographic interview. Holt, Rinehart & Winston.
STRAUSS, A., Y CORBIN, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Universidad de Antioquia.
TUHIWAI-SMITH, L. (2016). A descolonizar las metodologias Investigación y pueblos indigenas. LOM. https://doi.org/ISBN Digital: 978-956-00-0843-5
VALENCIA TRIANA, S. (2017). Capitalismo Gore: Narcomáquina y performance de género. En A. De Santiago Gúzman, E. Caballero Borja, y G. González Ortuño, MUJERES INTELECTUALES, Feminismos y Liberación en América Latina y el Caribe (págs. 371-387). Buenos Aires: CLACSO.
VARGAS SANTA CRUZ, L. (2022). https://www.luisvargassantacruz.com/. www.wix.com: https://www.luisvargassantacruz.com/
VARGAS SANTA CRUZ, L., RÍOS, G. M., Y WÄTCHER, T. (s.f.). Raíces de Mar y Tierra. Una propuesta de aesthesis decolonial en Acapulco. Meztizza Restaurante Casablanca, Acapulco, Guerrero.
WALSH, C. & MIGNOLO, W. (2018). Decolonialidad en perspectiva: Conceptos, análisis y praxis. Duke University Press.
WALSH, C. (2013). Pedagogías Decoloniales. Prácticas insurgents de resistir, (re) existir y (re) vivir. Tomo 1. AbyaYala.
YOLANDA. (28 de febrero de 2023). ARTE Y ALGO MÁS. ART. www.arteyalgomas.com: https://arteyalgomas.com/2023/02/28/luis-vargas-santa-cruz-y-el-artivismo-como-inspiracion/
ZARZURI, R. (2007). Ciencias Sociales en Contextos de Globalización o Mundialización. Tensiones y desafíos. Revista de la Academia. Universidad Academia de Humanismo Cristiano (12). https://doi.org/file:///C:/Users/Admin/Downloads/CIENCIASSOCIALESENCONTEXTOSDEGLOBALIZACINRALZARZURI2007.pdf
ZAVALA, O. (2014). Los cárteles no existen: Narcotráfico y cultura en México. Malpaso.




