Mentoring as a Strategy for the Inclusion of People with Disabilities or Functional Diversity in the Police Workplace
Mentoring as a Strategy for the Inclusion of People with Disabilities or Functional Diversity in the Police Workplace
Abstract
The research proposed Mentoring as a strategy to promote labor inclusion of people with disabilities at the General Police Command of Zulia State. Presented as a master's thesis at the National Experimental University of Security, it was based on theories about disability paradigms and Mentoring. Using a quantitative, non-experimental, cross-sectional design, questionnaires were applied to thirty police officers. Results revealed assistentialist approaches and limited adoption of the human rights paradigm, highlighting the need for formative strategies. It concluded that Mentoring, through seven strategies of awareness and cultural transformation, is a viable approach to promote ethical and sustainable labor inclusion in the police environment.
References
Álvarez, María (2020). Discapacidad adquirida en el cuerpo policial y reinserción laboral. Editorial Seguridad Ciudadana.
Canimas, Joan (2015). Discapacidad y diversidad funcional: una lectura crítica desde la ética aplicada. Gedisa.
Carrasco, Silvia (2022). Estrategias educativas para la transformación institucional. Ediciones del Pensamiento Crítico.
Castro, Víctor (2014). Policía y salud ocupacional: retos de la inclusión. Fundación para la Seguridad Humana.
Cejas, Osvaldo y Acosta, Irene (2018). Barreras invisibles: discapacidad y cultura laboral en Venezuela. Universidad Central de Venezuela.
Dignitem (2020). Manual de inclusión para instituciones públicas. Consejo Nacional para las Personas con Discapacidad (CONAPDIS).
Escamilla, R., Venegas, J., Fernández, A., Fuerte, C., Román, G., Abrego, L., y Murillo, A. (2017). Mentoring y acompañamiento en contextos organizacionales. Fundación Reflexión Educativa.
Guillén, Karla (2022). Diversidad funcional y ciudadanía: desafíos éticos y sociales. Editorial Jurídica Panamericana.
Gutiérrez, M. y Assusa, A. (2019). Trabajo, discapacidad y derechos humanos. Siglo XXI.
Hernández, Manuel (2022). Mentoring y transformación institucional. Ediciones Universitarias.
Hezlett, Sarah (2005). Theoretical foundations of mentoring relationships. En Carrasco (2022).
López, Ana María (2011). Discapacidad: paradigmas, políticas y prácticas sociales. Universidad Nacional de Educación a Distancia.
Martínez, Julio (2017). Estrategias didácticas del mentoring en la formación profesional. Aula Abierta Ediciones.
Méndez, Lucía (2017). Mentoría organizacional: principios y herramientas para el acompañamiento ético. Ediciones ProHumanitas.
Rodríguez, Pablo y Ferreira, Claudia (2010). Epistemología de la diferencia: discursos sobre discapacidad. Editorial Intersecciones Sociales.
ONU (2006). Convención sobre los derechos de las personas con discapacidad. https://www.un.org/disabilities/documents/convention/convention_accessible.pdf



















