Neurodidactic and mind maps, a constructivist vision in the university teaching
Neurodidactic and mind maps, a constructivist vision in the university teaching
Abstract
The purpose of this essay is to analyze, from a humanistic perspective, the use of Neurodidactic strategies and mind maps in the classrooms of the Rafael María Baralt National Experimental University and to contrast the importance from the different pedagogical, psychological and neuroscience positions. . The methodological path used in this essay is based on a documentary research, in order to reflect on the teaching practice. The results of the analysis reveal the almost zero use of mind maps and the lack of knowledge of students and teachers about the advance that neurodidactic is contributing to educational praxis. Therefore, we consider it pertinent to incorporate the contributions of neurodidactic to our classrooms to improve educational praxis and achieve quality education and transformer.
References
Ausubel, D. y Novak, H. (2000). Psicología educativa un punto de vista cognoscitivo. Editorial Trillas. México.
Buzan, T. (2001). Tu mente en forma. Editorial Urano.
Camilloni, A. (2009). Corrientes didácticas contemporáneas. Editorial Paidós. Argentina.
Chirinos, N. (2014). Investigar sin estrés desde la autorregulación del conocimiento. Editorial Grafifor C.A. España.
Constitución de la República Bolivariana de Venezuela. [Const.]. (1999). 3ra edición. Ex Libris.
De Sousa Santos, B. (2004). Democratizar la democracia. Los caminos de la democracia participativa. México: FCE.
Delval J. (2007). Las estrategias de aprendizaje en la administración educativa. Editorial Cultura. España.
Díaz Barriga F. (2001). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Editorial Mc Graw-Hill. México.
Díaz. F. y Hernández, G. (2008). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo Editorial Mc Graw-Hill. México.
Ejecutivo Nacional. Diseño Curricular del Sistema Educativo Bolivariano. (2007). https://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1316-49102007000400020 . [Consulta, Mayo 2024].
Fassano, A. (2016). Educar a mejores seres humanos es construir un mejor país. https://guayoyoenletras.net/2016/07/17/educar-mejores-seres-humanos-construir-mejor-pais/ . [Consulta, Mayo 2024].
Flórez, R. (1995). Hacia una pedagogía del conocimiento. Colombia: McGraw Hill.
Freire, P. (1989). Pedagogía del oprimido. Argentina: Siglo XXI Editores.
Fundación Compartir. (2017). Video: “La educación explicada por un niño”. https://fundacioncompartir.org/noticias/educacion-explicada-por-nino. [Consulta, Abril 2024].
Hernández, P. y otros (2006). Psicología y enseñanza del estudio. Teorías y técnicas para potenciar las habilidades intelectuales. Editorial Pirámides. Madrid.
Ibarrola, B. (2015) Aprendizaje emocionante. Neurociencia para el aula. Estados Unidos: SM.
Maturana, H. (2002). Transformación en la convivencia. Santiago: Dolmen Ediciones.
Mejia, J. (2008). Epistemología de la Investigación Social en América Latina. Desarrollos en el siglo XXI.
Mora, F. (2018). Conferencia: ¿Que es la Neurodidáctica? [Archivo de video] recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=fAK1WMeQoBg
Morgado, I. (2023). El cerebro y la mente humana: como son y cómo funcionan. Editorial. Editorial Ariel.
Morín, E (1999), Los siete saberes necesarios a la educación del futuro, Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. UNESCO, Paris.



















