Strengthening wayuu cultural values in social studies teaching

  • Maxula Atencio Universidad del Zulia
  • Edith Gouveia Universidad del Zulia
  • Negda Gouveia Instituto Profesional  IACC
Keywords: Teaching strategies, cultural values, social sciences

Abstract

The objective of this study was to propose teaching strategies that allow for the reinforcement of Wayuu cultural values through the teaching of Social Studies. It was framed within a feasible project-based research, supported by descriptive field research and with a non-experimental design. The population consisted of Social Studies teachers from educational units located in the Jesús Enrique Lossada municipality of Zulia State. A survey technique was used, with a 27-item questionnaire designed as an instrument, with a polychotomous scale consisting of three response alternatives: (03) Always; (02) Sometimes; and (01) Never. This instrument was validated by expert judgment. Reliability was determined using Cronbach's alpha coefficient, which yielded a reliability coefficient of 0.82. The results were analyzed using descriptive statistics in frequency tables and percentages. The results reveal that teaching strategies are an opportunity for teachers to innovate their teaching practice, fostering in students the meaning of what they learn, rather than allowing them to be recipients of information that has no meaning for their lives as individuals in a society with diverse cultural values.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maxula Atencio, Universidad del Zulia

Doctora en Ciencias Humanas, Postdoctorado en Ciencias Humanas, Docente FHE (LUZ).  Coordinadora de la Maestría en Geografía, mención Docencia de LUZ

Edith Gouveia, Universidad del Zulia

Doctora en Ciencias de la Educación, Postdoctorado en Ciencias Humanas, especializándose en Educación, Didáctica de las Ciencias Sociales y Geografía. Es Docente FHE de LUZ. Directora del Centro de Estudios Geográficos de LUZ

Negda Gouveia, Instituto Profesional  IACC

Doctora en Educación, especializándose en Educación, Recursos Humanos, Docente Asociada (E) del Instituto Profesional  IACC. (Chile) y docente invitada del Postgrado de FHE LUZ

References

Amodio, Emanuele y Pérez, Luís (2012). Las pautas de crianza del pueblo

wayuu de Venezuela. ASHA Ediciones, Caracas.
Antúnez, Serafí; Bonals, Joan; Cerdá, Robert; Fernández, Francisco.; Mauri, Teresa; Muñoz, Alfons; Olona, Atoni; Rul, Jesús; Sardans, Albert; Serrat, Albert y Tirado, Vincet (2002). Dinámicas colaborativas en el trabajo del profesorado: el paso del yo al nosotros. Laboratorio Educativo. Caracas.
Bartolome, Miguel (2006). Procesos Interculturales. Editores Siglo XXI. Madrid España.
Calderón, Deissy (2018). La oralidad como mediador del aprendizaje en los niños de cero a siete años del clan uriana: una preservación de la cultura wayuu. Corporación universitaria. Colombia.
Carrasco, José (2004). Estrategias de aprendizaje: para aprender más y mejor. Rialp. Madrid.
Díaz, Frida.; Hernández, Gerardo (2004). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Una interpretación constructivista. Editorial McGrau-Hill. 3era Edición. México.
Díaz, Frida; Arceo, Barriga y Hernández, Gerardo (2002). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Una interpretación constructivista. 3era ed. McGrau-Hill. México.
Published
2025-10-02
How to Cite
Atencio, M., Gouveia, E., & Gouveia, N. (2025). Strengthening wayuu cultural values in social studies teaching. Omnia, 31(1), 56-75. Retrieved from https://produccioncientifica.luz.edu.ve/index.php/omnia/article/view/44521