La enseñanza por competencias científicas. Un estudio de caso en la electiva: Entomología
Teaching trough scientific competencies. A case study in the elective: Entomology
Abstract
Scientific competencies from the perspective of researchers are a group of skills activated 
and boosted in the entomological laboratory. For that reason, their objective is to generate 
scientific knowledge. However, the scientific competencies empowered by zoology teachers who 
teach Entomology have not been clarified. Therefore, the purpose of this study was: to analyze 
the scientific competencies enhanced in the teaching of Entomology. This investigation was 
qualitative and descriptive and was framed as a case study in the elective: Entomology. A 
bibliographic review was performed, the category and subcategories of analysis were established 
and three information gathering techniques were applied: observation, analysis of the programs 
and semi-structured interview. The instruments used were: the observation guide, the 
questionnaire of semi-structured questions and the descriptive record of the Entomology 
program. The information obtained was organized in a descriptive chart and analyzed by 
triangulation of the data. It was found that the teaching strategies applied by the teacher are: 
group discussion, anatomical models, directed observation and technique of the question, among 
others. These coincided with those promoted in the elective program: Entomology, and also led 
the activation of scientific competencies: observation, description, question formulation, 
hypothesis formulation, and experiment design and data collection. However, data analysis and 
formulation of theoretical explanations are not enhanced.
Downloads
References
estudiantes de quinto grado de la IE Juan Jacobo Aragón de Fonseca – La Guajira. Memorias del IX Encuentro Nacional de Experiencias en Enseñanza de la Biología y la Educación Ambiental. IV Congreso Nacional de Investigación en Enseñanza de la Biología. Colombia. Universidad Distrital Francisco José de Caldas.
Calvo, David (2007). Modelos teóricos y representación del conocimiento. Tesis doctoral para
optar al título de doctor en Filosofía. España. Universidad complutense de Madrid. Facultad
de Filosofía. Departamento de Lógica y Filosofía de la Ciencia.
Cardozo, Ángel y Finol, Wilfredo (2017). Los modelos anatómicos artificiales. Una
estrategia de enseñanza para la enseñanza de la zoología. Revista REDIELUZ.
Universidad del Zulia. Vol. 7, N° 2. pp. 75-83.
Castán, Yolanda (2014). Introducción al método científico y sus etapas. España. Instituto
Aragonés de Ciencias de la Salud, Diplomado en Salud pública.
Concarí, Sonia (2001). Las teorías y modelos en la explicación científica: implicancias para
la enseñanza de las ciencias. Disponible en:
http://www.scielo.br/pdf/ciedu/v7n1/06.pdf. Consultado el 28-03- 2019.
Furman, Melina y Podestá, María (2010). La aventura de enseñar Ciencias Naturales.
Argentina. Editorial Aique Educación.
Hernández, Roberto; Fernández, Carlos y Baptista, Pilar (2014), Metodología de la
investigación. México. McGraw Hill Education.
Izquierdo, Laura; Tanco, Marín; Viles, Elizabeth y Álvarez, María (2007). “El diseño de
experimentos como herramienta para la mejora de los procesos. Aplicación de la
metodología al caso de una catapulta”. Revista Tecnura. Universidad Distrital Francisco
José de Caldas. Colombia. Vol. 10, N° 20. pp. 127-138.
Mateos, Mar (2001). Metacognición y educación.Argentina. Editorial Aique Educación.
Montgomery, Douglas (2005). Design and Analysis of Experiments. 6 ed. JolmWiley & Sonso.
Ortega, Carlos; Passailaigue, Roberto; Febles, Ailyny Estrada, Vivian (2017). El desarrollo de
competencias científicas desde los ´programas de posgrado. Disponible en:
http://www.veterinaria.org/revistas/redvet. Consultado el 17-04-2019.
Pájaro, David (2002). La Formulación de Hipótesis. Disponible en:
file:///C:/Users/pc/Downloads/26238-1-86166-1-10-20130125.pdf .Consultado el 17-04-2019.
Samarrona, Jaume (2004). Las competencias básicas en la educación obligatoria. Ceac
Educación. Actualidad pedagógica. Barcelona.
Silva, José (2010). Metodología de la investigación. Elementos básicos.Venezuela. Ediciones
CO-BO. Vol. 1.
Silvestri, Adriana (2006). La formulación de preguntas para la comprensión de textos:
Estudio experimental. Disponible en:
https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-09342006000300008.
Consultado el 23-02- 2019.
Tobón, Sergio (2004). Aspectos básicos de la formación basada en competencias. Talca:
Proyecto Mesesup. Disponible en: maristas.org.mx/gestión/web/doctos/aspectos_basicos_formación_ competencias.pdf. Consultado el 15-02- 2019.
 
							 
							