Niveles de Comprensión Lectora y su Asociación con las Habilidades Cognitivas en Estudiantes de Básica Primaria
Levels of Reading Comprehension Associated with Cognitive Skills in Basic Primary School Students
Abstract
Currently, reading is increasingly important worldwide for the optimal development of quality education due to its use in diverse areas of knowledge and contexts where people interact. However, it also represents one of the most significant obstacles in academic training, as many students struggle to read, analyze, and discuss educational materials. The purpose of this work is to describe the key characteristics and properties of reading, reading comprehension, and cognitive skills, analyzing the impact on reading comprehension levels and their association with cognitive skills in primary school students. The methodology applied had a qualitative approach, with documentary design and descriptive scope, based on the search, analysis and interpretation of information obtained from documentary sources. The findings highlight the importance of the interaction between reading, reading comprehension, and cognitive processes in students' academic development. In conclusion, it is clear that cognitive skills and reading comprehension are closely related, as students progressively develop their ability to interpret text. Through reading, they progress from literal identification of information to critical analysis of content, which strengthens their analytical thinking and synthesis skills.
Downloads
References
Alemán Caballero, Y. (2025). Comprensión lectora en estudiantes universitarios, niveles alcanzados y estrategias didácticas para mejorarlo: Una revisión sistemática. Revista de Educación Simón Rodríguez, 5(9), 37-55. http://doi.org/10.62319/simonrodriguez.v.5i9.37
Andrade, L., & Utria, L. (2021). Niveles de comprensión lectora en estudiantes universitarios. Palobra. Palabra que Obra, 21(1), 80-95. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8107329
Armijos, A., Paucar, C., & Quintero, J. (2023). Estrategias para la comprensión lectora: Una revisión de estudios en Latinoamérica. Revista Andina de Educación, 6(2), 1-6. https://doi.org/10.32719/26312816.2022.6.2.6
Azevedo, V., & Fernandes, E. (2021). O importante papel da escola no processo de aprendizagem e desenvolvimento das habilidades cognitivas, motoras y sociales en pessoas com Síndrome de Sotos. Brazilian Journal of Development, 7(9), 88585-88597. https://doi.org/10.34117/bjdv7n9-156
Ballesteros, S. (2014). Habilidades cognitivas básicas: formación y deterioro. UNED Ediciones.
Briones, M., & Huerta, M. (2019). Habilidades cognitivas. Libro de texto para el estudiante. Universidad de Guadalajara. Sistema de Educación Media Superior.
Cervantes, R., Pérez, J., & Alanís, M. (2017). Niveles de comprensión lectora. Sistema CONALEP: Caso específico del Plantel N° 172, de Ciudad Victoria, Tamaulipas, en alumnos de quinto semestre. Revista Internacional de Ciencias Sociales y Humanidades, 27(2), 73-114. https://sociotam.uat.edu.mx/index.php/SOCIOTAM/article/view/86/66
Cieza Altamirano, W. (2023). Análisis de la comprensión lectora en la educación. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 7(31), 2699-2710. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v7i31.695
Díaz, Z., Noria, V., & Buendía, N. (2024). Comprensión lectora en la era digital: Una revisión sistemática. Revista Andina de Educación, 7(2), 1-11. https://doi.org/10.32719/26312816.2024.7.2.1
Duche, A., Montesinos, M., Rivas, A., & Siza, C. (2022). Comprensión lectora inferencial en estudiantes universitarios. Revista de Ciencias Sociales, 28(Especial 6), 181-198. https://doi.org/10.31876/rcs.v28i.38831
Estevez, Z. (2021). La lectura: un hábito que fomenta la educación de calidad. Ediciones de la Universidad de Pamplona.
Gallego, J., Figueroa, S., & Rodríguez, A. (2019). La comprensión lectora de escolares de educación básica. Literatura y Lingüística, (40), 187-208. https://ediciones.ucsh.cl/index.php/lyl/article/view/2066
Hernández-Sampieri, R., & Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw Hill Education.
Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación, ICFES (2025). Pruebas SABER: estructura y componentes. https://www.icfes.gov.co
Laboratorio Latinoamericano de Evaluación de Calidad en Educación. LLECE, (2019). Pruebas de Lectura ERCE basadas en análisis curricular en estudiantes latinoamericanos.
López-Escribano, C. (2012). Aportaciones de la neurociencia al aprendizaje y tratamiento educativo de la lectura. Aula, 15, 47-78. https://revistas.usal.es/tres/index.php/0214-3402/article/view/8942
Maestre-Rodríguez, L. C., & González-Roys, G. A. (2023). Procesos cognitivos básicos orientados a la comprensión lectora de textos literarios. Revista UNIMAR, 41(1), 41-63. https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/unimar41-1-art3
Maina, M., & Papalini, V. (2021). Lectura(s): hacia una revisión del concepto. Álabe. Revista de Investigación sobre Lectura y Escritura, (23), 1-22. https://ojs.ual.es/ojs/index.php/alabe/article/view/7667
Ministerio de Educación Nacional, MEN, Colombia (1998). Lineamientos curriculares. Lengua Castellana. Cooperativa Editorial Magisterio.
Múzquiz-Flores, M., Ávila-Camacho, M., & Alvarado-Chavarría, C. (2024). Habilidades cognitivas lectoras básicas que favorecen el crecimiento y desarrollo personal del niño en preescolar. Brazilian Journal of Development, 10(3), e67856. https://doi.org/10.34117/bjdv10n3-016
Pérez, W., & Ricardo, C. (2022). Factores que afectan la comprensión lectora en estudiantes de educación básica y su relación con las TIC. Íkala. Revista de Lenguaje y Cultura, 27(2), 332-354. https://revistas.udea.edu.co/index.php/ikala/article/view/346886
Sumarriva-Bustinza, L., Zela-Payi, N., Ticona-Arapa, H., Chambi Condori, N., & Chávez-Sumarriva, N. (2024). Niveles de comprensión lectora y su frecuencia de uso en estudiantes del distrito de Lima-Perú. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 8(35), 2165-2175. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v8i35.859
Zapata, L., & Carrión, G. (2021). Comprensión Lectora en los Niveles Literal, Inferencial y Crítico Reflexivo de los Estudiantes de Educación Primaria. Revista de Investigación, Formación y Desarrollo: Generando Productividad Institucional, 9(2), 11. https://doi.org/10.34070/rif.v9i2.266