Motherhood, orphanhood, and violence in mexican cinema through an analysis of the film
Abstract
The objective of this article is to analyze the representation of motherhood in Mexican Golden Age cinema, based on three films whose female characters reproduce or challenge the traditional model of the mother, inherited from 19th-century narrative, as angelic, protective, and self-sacrificing women (Gilbert and Gubar, 1998). This work presents a critical review of three films that highlight models of motherhood determined by the urban context, education, and social circumstances. Furthermore, it problematizes the theme of motherhood as an exercise in other feminine attitudes that emanate from oppression and marginalization. Finally, it presents the cinema of Mexico's Golden Age and its contribution to reinforcing complex and contradictory traditional narratives in contexts that have been historically marked by violence, poverty, and gender inequality.
References
VELAZQUEZ-ZVIERKOVA, V. (2018). “Entre la domesticidad y el espacio laboral: construyendo la imagen de la mujer trabajadora en el cine mexicano de la Época de Oro”, Ciencia Ergo-Sum, Vol. 24, No. 3, pp. 234-243. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7069718
GARCÍA, A., CELINA, J. y ROLDÁN, A. (2021). “El amor no duele: cine y violencia de género. Análisis narrativo a nivel abstracto sobre Abzurdah y El Hilo Rojo”, en
AUMONT, J. & MARIE, M. (1990). Análisis del film. Paidós Comunicación, Buenos Aires.
BERBEL, S. (2010). “Prólogo”, en: CÁNOVAS, G. El oficio de ser madre. La construcción de la maternidad. Paidós, Madrid, p. 13-16.
BLANCO, A. (2009). “Maternidad, libertad y feminismo en el pensamiento de María Martínez Sierra”, en Pilar Nieva-de la Paz (ed.). Roles de género y cambio social en la literatura española del siglo XX. Rodopi. Nueva York. p. 65-83.
BUÑUEL, L. (2008). Mi último suspiro. De Bolsillo. México.
BUÑUEL, L. (1950). Los olvidados [película]. Ultramar Films. México.
CÁNOVAS, G. (2010). El oficio de ser madre. La construcción de la maternidad. Paidós. Madrid.
CENTER OF GENDER, PEACE AND SECURITY. (2023). Women, Peace, and Security Index 2023/24. Georgetowon for Women, Peace and Security. https://giwps.georgetown.edu/wp-content/uploads/2023/10/WPS-Index-full-report.pdf
CONNELL, R. W. (2003). Masculinidades. Universidad Nacional Autónoma de México. México.
DE LA COLINA, J. y PÉREZ-TURRENT, T. (eds.) (1996). Prohibido asomarse al interior. CONACULTA. México.
DIRECCIÓN GENERAL DE MATERIALES EDUCATIVOS (2023). Múltiples Leguajes. Sexto grado. Secretaría de Educación Pública. México.
GALINDO, A. (1948). Una familia de tantas [película]. Producciones Azteca. México.
GILBERT, S. M. y GUBAR, S. (1998). La loca del desván. La escritora y la imaginación literaria del siglo XIX. Cátedra. Madrid.
GOUT, A. (1950). Aventurera [película]. Cinematográfica Calderón. México.
HERSCHFIELD, J. (2001). “La mitad de la pantalla: la mujer en el cine mexicano de la época de oro”, en GARCÍA, G.; MACIEL, D. (comp.). El cine mexicano a través de la crítica. UNAM, IMCINE, UACJ, 2001. México. pp. 127-151.
INSTITUTO MUNICIPAL DE LA MUJER (2020). Glosario de género. Ayuntamiento de la Ciudad Juárez. https://immuj.gob.mx/wp-content/uploads/2020/11/Diccionario-de-Ge%CC%81nero.pdf
LINCOLN-STRANGE, I. (2022). “Donde somos torturados: El lugar sin límites (Arturo Ripstein, 1973)”, en Alfonso Ortega Mantecón y Rogelio Laguna (coords.). Otras formas del ser. Asociación Interdisciplinaria para el Estudio de la Historia. México. pp. 35-54.
LINCOLN-STRANGE, I. (2022). Adaptación y novelización en el cine en México (1939-1955). Dos estudios de casos. Gedisa, Universidad Anáhuac México. México.
PEREDO-CASTRO, F. (2000). Alejandro Galindo, un alma rebelde en el cine mexicano. CONACULTA, IMCINE. México.
RAMÍREZ, J. (1992), “El significado del silencio y el silencio del significado”, en Castillo, C. (comp.), El silencio. Alianza Editorial. Madrid. pp. 15-53.
TVUNAM (2023). “TV UNAM transmitirá Los olvidados, la obra maestra de Luis Buñuel”. UNAM. https://tv.unam.mx/boletin-031-tv-unam-transmitira-los-olvidados-la-obra-maestra-de-luis-bunuel/
WOLF, V. (2008). Una habitación propia. Seix Barral, Barcelona.
MURILLO, M. (5 de enero, 2018). “Imaginarios de la violencia en el cine mexicano contemporáneo. El caso de Miss Bala de Gerardo Naranjo”, Catedral Tomada: Revista de Crítica Literaria Latinoamericana. Vol. 5-9, pp. 185-219. Universidad Autónoma de Querétaro. https://doi.org/10.5195/ct/2017.261
CONSENTINO, O. (5 de mayo, 2021). Cine más lento: violencia, afecto y espectador en Las elegidas”, JCMS: Revista de Estudios de Cine y Medios. 10.1353/cj.2021.0027
CONSENTINO, O. (1 de septiembre, 2021). “Escribiendo desde las entrañas: Espectadores encarnados y violencia en el cine mexicano contemporáneo”, Studies in Spanish & Latinoamerican Cinema, Vol. 18-3, pp. 365-376. https://doi.org/10.1386/slac_00062_1
NÚÑEZ, D. (25 de octubre, 2025). “Magueyes (1962) de Rubén Gámez. El cine experimental mexicano como un recurso violento e inagotable de memoria”, Avianca Cinema Journal, No. 12, pp. 605-609. https://publication.avanca.org/index.php/avancacinema/article/view/286/558




