Antonio Angulo y la abstracción geométrica en Venezuela

Antonio Angulo and geometric abstraction in Venezuela

  • Danilo Patiño Aular Universidad del Zulia
Keywords: Art decó, Theater Baralt, Antonio Angulo, Ceiling, Large lamp, Geometric abstraction

Abstract

The main objective of the following article is to delve into the plastic arts, specifically in the geometric abstraction that occurred in mid-1932 in Maracaibo and which today is considered the starting place of this artistic movement in Venezuela. For this, a qualitative methodology supported by the hermeneutic method was assumed, considering as the unit of analysis the internal decoration of the Upper Room of the Baralt Theater in Maracaibo, specifically the ceiling and the large lamp inspired by art decó and made by the zuliano artist Antonio Angulo. Direct observation was applied as a collection technique, while the units of analysis were the documents and images of the selected works. It is concluded that the artist Antonio Angulo is considered the
first abstract artist in the history of art in the country.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Referencias

Antillano, Sergio y Figueroa Brett, Hugo (1977). Artistas del Zulia. Edilago, S.A. Maracaibo, Venezuela.
Benko, Susana (2020). El teatro Baralt: primer escenario para el arte abstracto. Disponible en: https://www.unminutoconlasartes.com/susana-el-teatro-baralt.
html
Hurtado, Ivan y Toro, Josefina (2005). Paradigmas y métodos de investigación en tiempos de cambio. Episteme Consultores Asociados C. A. Valencia, Venezuela.
Hurtado, Ivan y Toro, Josefina (2007). Paradigmas y métodos de investigación en tiempos de cambio (5a ed.). Episteme Consultores Asociados C. A. Valencia, Carabobo, Venezuela.
Jiménez Maggiolo, Roberto (1996). Historia de la Pintura en el Zulia. Tomo I. Del arte aborigen a la primera mitad del Siglo XX. Editorial de la Universidad del Zulia (EdiLUZ). Maracaibo, Venezuela.
Martínez, Miguel (2015). Comportamiento humano. Nuevos métodos de investigación. Trillas. México, D.F., México.
Petit de Iguarán, Nereida (2005). El arte decó en la Maracaibo premoderna. Revista Venezolana de Ciencias Sociales, 9(2), 371-387. Cabimas, Venezuela.
Reguera, Alejandra (2008). Metodología de la investigación lingüística. Edit. Brujas. Argentina.
Urdaneta Medina, Danilo (2019). El malecón de Maracaibo como patrimonio cultural: reconocimiento y propuesta de criterios de intervención [Tesis de postgrado]. Universidad de Sevilla. Sevilla, España.
Semprún Parra, Jesús Ángel y Hernández, Luis (2018). Diccionario General del Zulia (2a ed.). Sultana del Lago Editores. Maracaibo, Venezuela.
Valladares Sánchez, Norka (2015, 12 de abril). Un poco de historia sobre el teatro y el cine en el Zulia (fines del siglo XIX y comienzos del siglo XX). Universidad Dr. Rafael Belloso Chacín. Maracaibo, Venezuela.
Published
2025-10-20
How to Cite
Patiño Aular, D. (2025). Antonio Angulo y la abstracción geométrica en Venezuela: Antonio Angulo and geometric abstraction in Venezuela. SituArte, 19(32), 46-56. Retrieved from https://produccioncientifica.luz.edu.ve/index.php/situarte/article/view/44681