Memoria alterna: recurso innovador para la construcción de personajes

Alternate Memory: An Innovative Resource For Character Construction

  • Denny Fernández Universidad del Zulia
  • Freddy Marín Universidad del Zulia
Keywords: Alternate memory, Theatre, Stage production, Actor/actress, Emotions

Abstract

This paper presents a proposal for preparing actors to approach a character, called alternate memory, which is a quick way to build a character. With this way of acting we cover the anthropological and emotional research of the character, allowing the actor/actress to support their physical and emotional training with the emotions, actions and reactions of the other. The theoretical basis of this research is in the theories of Stanislavski (2011) and Serrano (1981). General knowledge about emotions, reactions, body, mind and memory is taken from Alonso (2019), Kenneth (1996), Tortora (1993) and Matlin (1996). The methodology used is based on a qualitative approach, with a phenomenological orientation, under a semi-structured, interactive, and flexible design, developed through documentary research with an unstructured interview. Alternate memory is a very useful resource for character building and the emotional protection of the actor/actress.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Referencias

Aguado Aguilar, Luis (2001). Aprendizaje y memoria. Revista Neurológica, 32, (4), p. 373-381.
Alonso, Sol (2019). El trabajo sobre las emociones del actor en la obra de Stanislasvki y sus posibles vinculaciones con los aportes de Antonio Damasio. Especialización en Docencia y Producción Teatral, Universidad Nacional de Rio Negro de Argentina. En https://acortar.link/EAhx3Q
Kenneth, Anderson (1996). Diccionario de medicina (4a ed.). España: Océano Mosby.
Areiza Londoño, Rafael y Henao Restrepo, Luz Marina (2000). Memoria a largo plazo y comprensión lectora. Revista de Ciencias Humanas. 18, p. 12.
Arteaga Díaz, Gabriela y Pimienta Jiménez, Hernán (2006). Memoria operativa y circuitos corticales. Revista de la Facultad de Medicina Universidad Nacional Colombia:54(4), p. 248-268.
Caudillo, Jonathan (2022). Teatralidades del cuerpo y la memoria, un diálogo posible entre Bergson Beckett, Nietzsche y Grotowski. Investigación Teatral: 13(22), p. 65-86.
Chance, Jeremy (2016). La técnica Alexander. Las posturas del bienestar. Barcelona España: Amat.
Damasio, Antonio (2018). La sensación de lo que ocurre. España: Ediciones Destino.
Gene, Juan (2009). Teatro Teoría y Práctica. Buenos Aires: Celcit.
Goldstein, Roberto (1999). Sensación y percepción. Barcelona, España: Thompson.
Kemp, Rick (2012). Embodied Acting: what neuroscience tells us about performance. USA: Taylor & Francis Group.
Matlin, Margaret W., y Foley, Hugh J. (1996). Sensación y percepción (3ª ed.). Prentice Hall Hispanoamericana.
Monje, Carlos (2001). Metodología de la Investigación Cuantitativa y Cualitativa. Guía didáctica. Colombia: Universidad Surcolombiana.
Orsini, Humberto (2009). Antología de la dirección teatral. Venezuela: El Perro y la Rana.
Sáez, Alejandra (2022). Teatralidad, representación y ficción en el derecho. Investigación Teatral, 13(21), 06-13.
Sandoval Casilimas, Carlos (2002). Investigación Cualitativa. Bogotá Colombia: ARFO.
Serrano, Raúl. (1981). Dialéctica del trabajo creador del actor - ensayo crítico sobre el método de las acciones físicas de Stanislavski, Buenos Aires: Adans S.A.
Stanislavski, Konstantin (2011). Mi vida en el arte. España: Alba
Taylor, Steven y Bogdan, Robert (2000). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. (3a ed.). Barcelona, España: Paidos.
Tortora, Gerard y Anagnostakos, Nicholas (1993). Principios de anatomía y fisiología. (6a ed.). México: Harla S.A.
Published
2025-10-20
How to Cite
Fernández, D., & Marín, F. (2025). Memoria alterna: recurso innovador para la construcción de personajes: Alternate Memory: An Innovative Resource For Character Construction. SituArte, 19(32), 13-23. Retrieved from https://produccioncientifica.luz.edu.ve/index.php/situarte/article/view/44677