Learning styles of nursing students in clinical praxis

  • Mauricio Gregorio Fuenmayor Finol University of Zulia, Faculty of Medicine. Nursing school https://orcid.org/0000-0003-2519-6399
  • Yajaira Chiquinquirá Fuenmayor Contreras University of Zulia, Faculty of Medicine. Nursing school
Keywords: Learning styles, nursing, training, clinical practice

Abstract

This article is the result of the state of the art of an investigation carried out in a pioneering Higher Education Institution in the training of nursing professionals. Whose objective is to determine the learning styles of nursing students in clinical practice. It was descriptive explanatory, non-experimental, field, transactional design. The population was 175 students of professional practices II, III and IV. The sample was 122 students to whom a data collection instrument was applied through the survey. Validated by expert judgment with a reliability of 0.89. The results show that the learning style used by the students in clinical practice is the pragmatic learning style in 44.5%, the stages of the clinical practice carried out is the diagnosis with 50.3%. It is concluded that the pragmatic learning style has a positive effect on the realization of the Nursing diagnosis, therefore it is recommended to generate criteria for the development of a learning style for Nursing students according to their practical performance and functions oriented to the development and effectiveness of clinical practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mauricio Gregorio Fuenmayor Finol, University of Zulia, Faculty of Medicine. Nursing school

University of Zulia, Faculty of Medicine. Nursing school

Yajaira Chiquinquirá Fuenmayor Contreras, University of Zulia, Faculty of Medicine. Nursing school

University of Zulia, Faculty of Medicine. Nursing school

References

Álvarez, C. (2015). Teoría frente a práctica educativa: algunos problemas y propuestas de solución. Perfiles Educativos. Volumen 37 (148), 337-346.

Asociación Norteamericana de Enfermería. (2011). Diagnósticos Enfermeros. Madrid; Elsevier.

Benner, P. (1994). Modelo del principiante al experto. Distrito Federal-México: McGraw-Hill.

Fernández, J. (2015). Atención a la diversidad en el aula de educación. Madrid – España: Paraninfo, S.A.

Gardner, H. (2001). Estructuras de la mente: La teoría de las inteligencias Múltiples. 6ta reimpresión. New York: Division de Harper Collins Publisher Inc.

Granados, H. García, C. (2016) El modelo de aprendizaje experiencial como alternativa para mejorar el proceso de aprendizaje en el aula. Ánfora, volumen 23 (41) Universidad Autónoma de Manizales, Colombia pp. 37-54.

Guerrero, R. Meneses, M. De La Cruz, M (2015) Cuidado humanizado de enfermería según la teoría de Jean Watson, servicio de medicina del Hospital Daniel Alcides Carrión. Herediana. Volumen 9(2), pp. 133-142.

Keefe, J.W. (1988). Perfilar y utilizar el estilo de aprendizaje. México: Interamericana-McGraw-Hill

Kolb, D. (1984). Inventario de los estilos de aprendizaje: IEP. Universidad del Pacífico.

Matumoto, Z. (2011). Administración de la atención de Enfermería. Distrito Federal-México: Interamericana-McGraw-Hill.

Navarro, M. (2008) Cómo diagnosticar y modificar los estilos de aprendizaje. Editorial Asociación Procompal.

Ocaña, J. (2010). Mapas mentales y estilos de aprendizajes. Alicante - España: Editorial Club Universitario.

Palella, S. y Martins, F. (2017). Metodología de la investigación cuantitativa. 4a edición. Caracas-Venezuela. Fondo Editorial de la Universidad Pedagógica Experimental Libertador.

Potter, P. Perry, A. Stockert, P. y Hall, A. (2015). Fundamentos de Enfermería. 8 a Edición. Madrid: Elsevier.

Reyes, E. (2018). Fundamentos de Enfermería: ciencia, metodología. Distrito Federal-México: El Manual Moderno.

Tiga, D. Parra, D y Domínguez, C. (2014). Competencias en proceso de enfermería en estudiantes de práctica clínica. Cuidarte, 5 (1): 585-94.

Tobón, S. (2010). Formación integral y competencias: pensamiento complejo, currículo y evaluación. 3a edición. Bogotá – Colombia Editorial: Ecoe-ediciones.

Tomey, A. y Raile, M. (2015). Modelos y teorías de la enfermería. (4ª ed.) Madrid – España:

Warner, J. (2009). Estilos de aprendizaje: perfil de competencias. Alicante - España: Editorial Club Universitario.

Watson, J. (1997). Cuidado Humanizado: un enfoque de Enfermería. Distrito Federal-México: McGraw-Hill.

Zarate, R. (2014). La gestión del cuidado de Enfermería. Scielo. volumen13 (44), 168-175.
Published
2022-06-05
How to Cite
Fuenmayor Finol, M. G., & Fuenmayor Contreras, Y. C. (2022). Learning styles of nursing students in clinical praxis. REDIELUZ, 12(1), 123-132. https://doi.org/10.5281/zenodo.6817739