Investigative competence of pre and postgraduate students in the botany area of the CIQPN-FHE, LUZ

  • Rocío Guerrero Universidad del Zulia
  • Carmen Clamens Universidad del Zulia
  • Lilian Sanabria Universidad del Zulia
Keywords: Research, undergraduate students, graduate students, investigative competence

Abstract

The research centers and institutes at the university level constitute spaces to develop the activities derived from the research. The objective of the work was to evaluate the investigative competence of the undergraduate and postgraduate students of the Botany area of ​​the CIQPN-FHE, LUZ.The research was quantitative, descriptive and with an introspective-experiential epistemological approach. The data was collected from 2004 to 2021 and processed using the Excel 2016 program. The results showed that the highest percentages of the variables corresponded to the scientific performance of undergraduate students: research work (66.7%), attendance at scientific events (86.5%), publications (58.4%), research projects (60%) and participation in community services (100%). The work to be carried out by the Research Centers, as well as the interaction between staff researchers and students, is decisive for the acquisition of investigative competence necessary for a comprehensive professional profile

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rocío Guerrero, Universidad del Zulia

Docente-Investigadora. Centro de Investigaciones en Química de los Productos Naturales (CIQPN), FHE-LUZ

Carmen Clamens, Universidad del Zulia

Docente-Investigadora. Centro de Investigaciones en Química de los Productos Naturales (CIQPN)

Lilian Sanabria, Universidad del Zulia

Asistente de Laboratorio. Centro de Investigaciones en Química de los Productos Naturales (CIQPN), FHE-LUZ

References

Alvarado, Lisandro., Amaya, Rosas., Sansores, Edgar y Sánchez, Aurea (2021). Realidad y perspectivas de los Centros de Investiga-ción Universitarios en América Latina ante el Covid-19. Telos: Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales, 23 (2), Venezuela. (Pp.435-449).DOI: www.doi.org/10.36390/telos232.14.
Camacho, Hermelinda (2000). Enfoques Epistemológicos y Secuencias operativas de Investigación. Maracaibo, Venezuela. Tesis Docto-ral, Universidad Rafael Belloso Chacín.
Hernández, Roberto; Fernández, Carlos y Baptista, Pilar (2014). Meto-dología de la Investigación. Cuarta Edición, México, Editorial Mc Graw Hill.
Hidalgo, Ariel (2021). La importancia de la investigación universita-ria: la formación de profesionales-investigadores. Acta Acadé-mica, 68:87-102.
Quintero, Johana., Maza, Eliumat y Batista, Judeira (2010). Geren-cia de Investigación y desarrollo en centros de investigación de Universidades Públicas Colombianas. Revista Telos, 12 (3), Venezuela. (Pp: 275-286). Extraído de: https://www.redalyc.org/pdf/993/99317-1068002.pd.
Rojas, Arcelia., Castro, Lindomira., Siccha, Ana y Ortega, Yesmi (2019). Desarrollo de habilidades investigativas en estudiantes de en-fermería: Nuevos retos en el contexto formativo. Investiga-ción Valdizana, 13(2), Perú. (Pp: 107-112). DOI: https://doi.org/10.33554/riv.13.2.236.
Rondón, Lelis (2021). El hacer del servicio comunitario en la formación ética social de los estudiantes del sector Universitario. Revista Científica CIENCIAEDUC, Vol. 6 (1).
Sáez, José (2017). Investigación Educativa. Fundamentos teóricos, procesos y elementos prácticos. Universidad Nacional de educa-ción a Distancia. España. 150 p.
Salazar, María Belén., Icaza, María y Alejo, Oscar (2018). La importan-cia de la ética en la investigación. Revista Universidad y Sociedad. Universidad y Sociedad.Vol.10 (1):305-311.
Serrano, Jesús (2020). Metodología de la Investigación. Ediciones Gamma. México. 137 p.
Published
2025-10-02
How to Cite
Guerrero, R., Clamens, C., & Sanabria, L. (2025). Investigative competence of pre and postgraduate students in the botany area of the CIQPN-FHE, LUZ. Omnia, 31(1), 237-249. Retrieved from https://produccioncientifica.luz.edu.ve/index.php/omnia/article/view/44532