Excelia como Herramienta para la Investigación Científica en Escala Likert

Excelia as a Tool for Scientific Research on a Likert Scale

  • Edwin Rafael Carrasquero Cabrera Centro de Estudios Matemáticos y Físicos. Facultad de Humanidades y Educación. Universidad del Zulia. Maracaibo, Venezuela https://orcid.org/0000-0001-6418-9365
Keywords: Excelia, statistics, techno-didactic resource, calculator, data processor

Abstract

Statistical software aims to automate the numerical operations required for the processing and statistical analysis of data from scientific research, using a Likert-based instrument, usually with five response options. The objective of this paper is to describe the different applications for the design, programming, and construction of a digital techno-educational resource with added values ​​to Excel, such as Excelia, to carry out descriptive and inferential statistical processing based on primary data generated from research for the automation of numerical operations. The methodology used was documentary, descriptive, and applied. Excelia was built using some of Excel's own functions, supported by logical functions and mathematical devices. The result is applications that can be combined and customized according to the interests of researchers, teachers, and students, grouped into three categories: statistical calculator, data processor, and instructional resource. Excelia stands out as a tool of interest due to its multiple benefits: Among these are its ability to optimize time and ease of use, as its intuitive design allows the user to easily enter data. Afterward, all that remains is to interpret the results within the theoretical context, which streamlines analysis and decision-making. Thanks to its efficiency and accessibility, it becomes an ideal option for those seeking a practical and effective solution.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdala, L., & Palliotto, M. (2011). Un enfoque constructivista en la enseñanza y el aprendizaje de la matemática para el desarrollo de competencias. Revista REDHECS, 6(11), 91-113. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4172063

Albornoz, L. (2017). Competencias tecnológicas para potenciar las habilidades lógicas matemática en los estudiantes de educación media general del Municipio Mara [Trabajo de maestría]. Universidad del Zulia.

Aragón, M. (2016). El uso de software estadístico en la investigación social: el riesgo de anteponer una herramienta metodológica al problema de investigación. CEASGA.

Avello, M., & Seisdedo, L. (2017). El procesamiento estadístico con R en la investigación científica. MediSur, 15(5), 583-586. https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=77573

Buzzo Garrao, R. (2007). Estrategia EE (Excel-Euler) en la enseñanza de la Física. Latin-American Journal Physics Education, 1(1), 19-23. http://www.lajpe.org/sep07/BUZZO_final.pdf

Cáceres, M., Pelcastre, Y., García, O., & González, M. (2025). Las estrategias didácticas del docente y su relación con el aprendizaje significativo en Matemáticas. Revista Mexicana de Investigación e Intervención Educativa, 4(S1), 124-134. https://pablolatapisarre.edu.mx/revista/index.php/rmiie/article/view/155

Carrasquero Cabrera, E. (2023). Excelia: recurso digital tecno-didáctico de valores agregados a Excel. Encuentro Educacional, 30(1), 11-31. https://doi.org/10.5281/zenodo.8083262

Hernández-Sampieri, R., & Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw Hill.

Llamas, J. (5 de marzo de 2023). STATA. Economipedia.

Mena, A., & Restrepo, F. (2018). Enseñanza y aprendizaje de la función lineal: un estudio desde la teoría modos de pensamiento [Trabajo de maestría]. Universidad de Medellín.

Hacer TFG. (11 de mayo de 2022). Síndrome «Todo menos Tesis». https://hacertfg.com/sindrome-todo-menos-tesis/

Raffino, E. E. (23 de abril de 2025). Excel. Enciclopedia Concepto. https://concepto.de/excel/

Rega Armas, D., Guerra Véliz, Y., & Leyva Haza, J. (2021). Los métodos numéricos, el Excel y la Física en la carrera de ingeniería agrónoma. Cuadernos de Educación y Desarrollo, 13(7), 84-98. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8975882

Roque, R. (2022). La enseñanza de la estadística para la investigación: algunas recomendaciones reflexionadas desde la praxis. Revista Educación, 46(2), 646-656. https://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-26442022000200646

TUTFG. (2024). Tipos de software estadístico para utilizar en tu investigación. https://tutfg.es/software-estadistico/

Published
2025-06-15
How to Cite
Carrasquero Cabrera, E. R. (2025). Excelia como Herramienta para la Investigación Científica en Escala Likert: Excelia as a Tool for Scientific Research on a Likert Scale. Encuentro Educacional, 32(1), 176-194. https://doi.org/10.5281/zenodo.15665759
Section
Artículos