Vinculación entre Investigación Educativa y Políticas Públicas

Interconnection between Educational Research and Public Policy

Keywords: educational research, education policy, public policy, evidence-based pedagogical practice

Abstract

The importance and significance of education as a driving force for development is indisputable, as are all the factors that intervene in it, so it cannot remain alien and distant from social demands and current reality. This work is the preview of an ongoing research that attempts to substantiate the necessary relationship that must exist between the daily practice of teachers, based on research and with innovation as its north, and the organizations involved in decision-making for the elaboration and formulation of public policies. The established objectives are: (1) to substantiate the importance of educational research as a teaching practice for the improvement of the teaching and learning process; (2) to point out the significance of innovation as a product of the teacher's research activity; and (3) to propose guidelines that allow the linking of teacher research action with decision-making for the formulation of educational public policies. The methodology used had a qualitative approach. A descriptive, documentary study was carried out, whose analyzed information allowed the formulation of action guidelines for the fulfillment of the stated objectives. In conclusion, the need to consolidate research culture in schools, update teachers on innovative methodologies, address limitations in developing research practices, and strengthen the research attitude in the classroom, among other guidelines and actions, is highlighted.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Burgo Bencomo, O. B., León González, J. L., Cáceres Mesa, M. L., Pérez Maya, C. J., & Espinoza Freire, E. E. (2019). Algunas reflexiones sobre investigación e intervención educativa. Revista cubana de medicina militar, 48, 316-330. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0138-65572019000500003

Carbonell, J. (2013). La Aventura de innovar (5ta ed.). Ediciones Morata.

Capelástegui, P. (2003). Breve Manual para la narración de experiencias innovadoras. Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura (OIE).

Hernández-Sampieri, R., & Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw Hill Education.

Muñoz, M., & Garay, F. (2015). La investigación como forma de desarrollo profesional docente: Retos y perspectivas. Estudios Pedagógicos, 41(2), 389-399. https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0718-07052015000200023&script=sci_abstract

Marcelo, C., & Vaillant, D. (2010). Desarrollo profesional docente: ¿Cómo se aprende a enseñar? Narcea. https://www.researchgate.net/publication/289505588_Desarrollo_profesional_docente_Como_se_aprende_a_ensenar

Martínez González, R. A. (2007). La Investigación en la Práctica Educativa: Guía Metodológica de Investigación para el diagnóstico y evaluación en los centros docentes. Centro de Investigación y Documentación Educativa (CIDE), Ministerio de Educación, España. https://universitas82.wordpress.com/wp-content/uploads/2013/08/la-investigacic3b3n-en-la-prc3a1ctica-educativa.pdf

Parra Bernal, L. R., Menjura Escobar, M. I., Pulgarín Puerta, L. E., & Gutiérrez, M. M. (2021). Las prácticas pedagógicas. Una oportunidad para innovar en la educación. Latinoamericana de Estudios Educativos, 17(1), 70-94. https://doi.org/10.17151/rlee.2021.17.1.5

Pérez Dávila, F. L. (2023). Políticas educativas, investigación y práctica docente, una relación urgente en América Latina. Ciencia Latina. Revista Científica Multidisciplinar, 7(1), 4648-4663. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i1.4788

Ríos Muñoz, D. (2004). Rasgos de personalidad de profesores innovadores: Autonomía, persistencia y orden. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 34(2), 95-112. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1294137

Ríos Cabrera, P., & Ruíz Bolívar, C. (2020). La innovación educativa en América Latina: lineamentos para la formulación de políticas públicas. Revista Innovaciones Educativas, 22(32), 199-212. https://revistas.uned.ac.cr/index.php/innovaciones/article/view/2828

Rivas Navarro, M. (2000). Innovación Educativa. Teoría, procesos y estrategias. Síntesis. https://eduteka.icesi.edu.co/pdfdir/InnovacionEducativaNavarro.pdf

Zabalza Beraza, M. A., & Zabalza Cerdeiriña, M. A. (2012). Profesores y profesión docente. Entre el “ser” y el “estar”. Narcea. https://www.researchgate.net/publication/321739066_Profesores_y_profesion_docente_Entre_el_ser_y_el_estar

Zorrilla, M. (2016). Investigación Educativa, Políticas Públicas y Práctica Docente. Triángulo de Geometría Desconocida. REICE Revista Iberoamericana sobre Calidad Eficacia y Cambio en Educación, 8(2). https://doi.org/10.15366/reice2010.8.2.004

Published
2025-06-15
How to Cite
Álvarez, T., & Fernández-Álvarez, A. (2025). Vinculación entre Investigación Educativa y Políticas Públicas: Interconnection between Educational Research and Public Policy. Encuentro Educacional, 32(1), 122-134. https://doi.org/10.5281/zenodo.15665707
Section
Artículos