Educación en Valores y su Integración con la Disciplina Educación Física en Estudiantes de Básica Secundaria
Values Education and its Integration with Physical Education Discipline in Secondary School Students
Abstract
Currently, the application of values in various daily activities is evidently deficient. Studies reveal that physical education can provide significant contributions to strengthening values in students, considering its recreational and friendly nature. The objective of this study is to analyze values education and its integration with the physical education discipline among elementary and secondary school students in Barranquilla, Colombia. The methodology used was quantitative, with a non-experimental, transactional, and field design. The sample consisted of 9 teachers and 153 students from educational institutions in Barranquilla. The data collection technique and instrument used was a survey and a 33-item questionnaire structured with a Likert-type scale with 5 response options: always, almost always, sometimes, almost never, and never. The results determined that participants attach importance to values and to physical, cognitive, and social aspects, which is fundamental in planning activities to encourage values education among students, supported by physical education. The conclusions are aimed at specifying how values-based pedagogy can significantly strengthen ethical and moral principles in students, based on the practice of physical, sports and recreational activities specific to this discipline.
Downloads
References
Acosta, R. (2017). La educación del ser humano: un reto permanente (2ª ed.). Universidad Metropolitana. https://www.unimet.edu.ve/unimetsite/wp-content/uploads/2023/09/La-educacion-del-ser-humano.-Un-reto-permanente.pdf
Alcalde, I. (2014, 27 de agosto). Docentes del siglo XXI: retos y habilidades clave. https://ignasialcalde.es/docentes-del-siglo-xxi-retos-y-habilidades-clave/
Arana, M., & Batista, N. (2015). La educación en valores: una propuesta pedagógica para la formación profesional. Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura.
Araujo, M. (2016). Formación del docente de educación media general desde el enfoque por competencias. Revista Scientific, 1(2), 181–199. https://www.redalyc.org/journal/5636/563660227012/563660227012.pdf
Arias, F. (2016). El proyecto de investigación. Introducción a la metodología científica (7ª ed.). Episteme.
Arufe, V. (2011). La educación en valores ¿Mito o realidad? EmásF: Revista Digital de Educación Física, (9), 32–42. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3618413
Botero, C. (2005). La formación de valores en la historia de la educación colombiana. Revista Iberoamericana de Educación, 36(2), 1–23. https://rieoei.org/RIE/article/view/2821
Cabrera, B. (2023). Ética y valores en el desempeño profesional pedagógico del docente del Sistema de Educación Superior. Conrado. Revista Pedagógica de la Universidad de Cienfuegos, 19(91), 46–53. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442023000200046
Cáceres, Z., & Munérva, O. (2016). Evolución de las teorías cognitivas y sus aportes a la educación. Actividad Física y Desarrollo Humano, 7, 1–13. https://revistas.unipamplona.edu.co/ojs_viceinves/index.php/AFDH/article/view/2408/1207
Delgado, Y., & Alfonzo, R. (2019). Competencias investigativas del docente construidas durante la formación universitaria. Revista Scientific, 4(13), 200–220. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2019.4.13.10.200-220
Del Pozo, R., Pineda, J., & Duarte, O. (2017). La formación docente del profesorado universitario. En R. Porlán (Coord.), Enseñanza universitaria. Cómo mejorarla (pp. 23–36). Morata S.L.
Farías-Veloz, V., Saucedo-Silva, R., Herrera-Chew, A., & Fuentes-Morales, M. (2022). El papel del docente en su proceso histórico y su función ante la sociedad en diversos contextos. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 13(2), 5–15. https://doi.org/10.37843/rted.v13i2.238
Frabboni, F. (2010). El libro de la pedagogía y la didáctica (3ª ed.). Popular.
Fragoso, E., & Canales, E. (2009). Estrategias educativas para la formación en valores desde la educación informal de la familia. Educere, 13(44), 177–185. https://ve.scielo.org/pdf/edu/v13n44/art21.pdf
González, G. (2018). El saber pedagógico y la formación docente: una lectura del movimiento pedagógico colombiano [Trabajo de pregrado, Universidad Pedagógica Nacional de Bogotá]. http://repositorio.pedagogica.edu.co/handle/20.500.12209/10532
Hernández-Sampieri, R., & Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw Hill Education.
Hurtado, J. (2010). Metodología de investigación. Guía para la comprensión holística de la ciencia (4ª ed.). Quirón.
Morillo, M., Araujo, F. R., Pérez, D., & Valenzuela, L. (2019). Rol orientador del docente en educación media general. Frónesis, 26(3), 58–83. https://www.produccioncientificaluz.org/index.php/fronesis/article/view/35235
Mujica-Sequera, R. (2015, 17 de octubre). Calidad de la educación. Blog Docentes 2.0. https://blog.docentes20.com/2015/10/calidad-de-la-educacion/
Olaves, V. (2009). Competencias del docente de educación integral en el contexto de la realidad educativa venezolana. Revista REDHES, 4(7), 80–98. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3063108
Rojas, O., Vivas, A., Mota, K., & Quiñónez, J. (2020). El liderazgo transformacional desde la perspectiva de la pedagogía humanista. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación, 28(1), 237–262. https://doi.org/10.17163/soph.n28.2020.09
Ronzoni, L. (2009). La educación como práctica de la libertad de Paulo Freire. Siglo XXI Editores.
Sarramona, J. (2008). Teoría de la educación (2ª ed.). Ariel.
Stoner, J., Freeman, E., & Gilbert, D. (2007). Administración (6ª ed.). Editorial Prentice Hall.
UNIR. (2024, 4 de julio). La educación en valores y cómo desarrollarla en el aula. http://www.unir.net/revista/humanidades/educacion-en-valores/