Educación bajo la Mirada de la Resiliencia

Education under the Gaze of Resilience

Keywords: resilience, education, primary education

Abstract

Educating involves promoting the learning of skills and abilities. It facilitates the development of competencies not only in cognitive content but also in emotional aspects, which prepare a person for life. One of these skills is resilience, starting over after facing adversity and having healed. This research aims to analyze the theoretical foundations of education framed within the resilience approach. A documentary analysis was conducted, selecting, comparing, and differentiating between the proposals of authors Kotliarenco, Grané, and Forés. The findings obtained allowed for the development of a graph showing the concept of resilience based on those proposed by the authors, which cyclically expresses the deepening of the resilience process. In addition, a comparative analysis of the proposals of Kotliarenco, Grané, and Forés was conducted, considering criteria for defining resilience, central ideas of their proposals, and the context. Finally, strategies that can be used to promote resilience in primary education were categorized, taking into account the description of these strategies. Through enriched environments, spaces should be fostered where children's cognitive and emotional development and resilience skills can be promoted through play and emotional bonding with teachers and parents, especially at an early age.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arias, F. (2016). El proyecto de investigación. Introducción a la metodología científica (7ª ed.). Episteme.

Baena, G. (2017). Metodología de la investigación (3ª ed.). Grupo Editorial Patria.

Banco Mundial. (2021). Se debe actuar de inmediato para hacer frente a la enorme crisis educativa en América Latina y el Caribe. https://www.bancomundial.org/es/news/press-release/2021/03/17/hacer-frente-a-la-crisis-educativa-en-america-latina-y-el-caribe

Consejo de Protección de Niños, Niñas y Adolescentes, CECODAP. (2024). Por cada 10 casos que remitimos durante la pandemia, sólo 4 fueron atendidos por el Estado. Informe Somos Noticia, 5(2), 45–58. https://cecodap.org/por-cada-10-casos-que-remitimos-durante-la-pandemia-solo-4-fueron-atendidos-por-el-estado-informesomosnoticia/

Cyrulnik, B. (2007). De cuerpo y alma. Editorial Gedisa.

Cyrulnik, B. (2020). Cómo enseñar empatía a los niños. Plataforma: Aprendemos Juntos 2030 [video]. https://www.youtube.com/watch?v=bcIHr_pVkk

Davidson, R. J., & Begley, S. (2012). El perfil emocional de tu cerebro. Ediciones Destino. https://gualeguaychu.gov.ar/apps/dashboard/ftp/biblioteca/60/60.pdf

Forés, A., & Grané, J. (2012). La resiliencia en entornos socioeducativos. Narcea Ediciones. https://books.google.co.ve/books/about/La_resiliencia_en_entornos_socioeducativ.html?id=rplPlxouciAC&redir_esc=y

Foronda Macías, D., & Vélez de la Calle, C. (2021). Origen del concepto de resiliencia y crítica a su apropiación en los proyectos educativos de Medellín. Boletín Redipe, 10(5), 83–100. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8116429

González-Zamar, M. D., Abad-Segura, E., & López-Meneses, E. (2021). Educación e historia desde la teoría y la práctica: Tendencias investigativas. Utopía y Praxis Latinoamericana, 26(95). https://www.redalyc.org/journal/279/27968419012/html/

Grané, J., & Forés, A. (2019). Los patitos feos y los cisnes negros: resiliencia y neurociencia. https://www.academia.edu/85620264/Los_patitos_feos_y_los_cisnes_negros_Resiliencia_y_neurociencia

Grané, J., & Forés, A. (2021). Hagamos que sus vidas sean extraordinarias: 12 acciones para generar resiliencia desde la educación. Octaedro.

Grotberg, E. (1996). Guía de promoción de la resiliencia en los niños para fortalecer el espíritu humano. Fundación Bernard Van Leer. https://issuu.com/bernardvanleerfoundation/docs/guia_de_promocion_de_la_resiliencia_en_los_ninos_p

Kotliarenco, M. A. (2008). Estado del arte en resiliencia II. Riesgo y resiliencia: Peligro y oportunidad. Documentos CEANIM.

Kotliarenco, M. A. (2014). Resiliencia y apego. Revista de Psicología, 22(1), 45–56. https://doi.org/10.1016/j.rpsp.2014.01.002

Kotliarenco, M. A. (2020). Resiliencia. CEANIM. https://www.researchgate.net/publication/344368326_RESILENCIA

Kotliarenco, M. A. (2021). Resiliencia y su importancia en la educación del grupo familiar, fundamentalmente la madre, y en el crecimiento y desarrollo de los niños y niñas. https://www.researchgate.net/publication/355683505

Kotliarenco, M. A., & Cáceres, I. (2011). Estado del arte en resiliencia. En Diplomado Promoción de la Parentalidad Positiva: Estrategias de Evaluación e Intervención Ecosistémicas.

Kotliarenco, M. A., Cáceres, I., & Fontecilla, M. (1997). Estado del arte de la resiliencia. Organización Panamericana de la Salud, Fundación Kellogg.

Kotliarenco, M. A., & Pardo, M. (2003). Algunos alcances acerca del sustento biológico de la resiliencia. Psykhe, 12(1), 119–124. https://ojs.uc.cl/index.php/psykhe/article/view/20367

Lecannelier, F. (2006). Apego e intersubjetividad: Influencia de los vínculos tempranos en el desarrollo humano y la salud mental. LOM Ediciones.

Luengo Navas, J. (2004). La educación como objeto de conocimiento. En M. Pozo (Coord.), Teorías e instituciones contemporáneas de educación (pp. 45–60). Biblioteca Nueva. https://www.ugr.es/~fjjrios/pce/media/1-EducacionConcepto.pdf

Luthar, S., Sawyer, J., & Brown, P. (2006). Conceptual issues in studies of resilience: Past, present, and future research. Annals of the New York Academy of Sciences, 1094, 105–115. https://www.scirp.org/reference/referencespapers?referenceid=796955

Red Educativa Mundial, REDEM. (2017). Los 18 tipos de educación: clasificación y características. https://www.redem.org/los-18-tipos-de-educacion-clasificacion-y-caracteristicas/

Sánchez, A., Revilla, D., Alayza, M., Sime, L., Mendívil, L., & Tafur, R. (2020). Los métodos de investigación para la elaboración de las tesis de maestría en educación. Pontificia Universidad Católica del Perú. https://posgrado.pucp.edu.pe/publicaciones/los-metodos-de-investigacion-para-la-elaboracion-de-las-tesis-de-maestria-en-educacion/

Suárez Ojeda, N. (2001). Resiliencia. Descubriendo las propias fortalezas. Paidós.

Vanistendael, S. (2005). La resiliencia: desde una inspiración hacia cambios prácticos [ponencia]. 2º Congreso Internacional de los Trastornos de Comportamiento en Niños y Adolescentes. Madrid, España.

Published
2025-06-15
How to Cite
Morle Portillo, W. C., & Teyes, R. (2025). Educación bajo la Mirada de la Resiliencia: Education under the Gaze of Resilience. Encuentro Educacional, 32(1), 28-47. https://doi.org/10.5281/zenodo.15665630
Section
Artículos