Pedagogía sistémica. Disciplina transdisciplinaria para la formación docente. Propuesta de la Escuela de Educación Continua Internacional Sistémica

Systemic pedagogy. Transdisciplinary discipline for teacher training. Proposal for the School of Systemic International Continuing Education

Keywords: Teacher training, systemic pedagogy, orders of love, family

Abstract

Transdisciplinarity as a scientific current of thought seeks to respond to the phenomenological situations presented in different subjects of the teacher training career. This scenario favors systemic pedagogy as a discipline that is based on the family and educational system. The objective of the study was to develop a transdisciplinary proposal for teacher training in Systemic Pedagogy from ECIS International. LLC. The theoretical-practical foundations are based on González de Pirela and Zabala de Torres (2022), who mention transdisciplinarity, Bert Hellinger's method (Cudec® Malpica (2017), Olvera, Traveset and Parellada (2011). Other theories that support the proposal are the theory of systems, neuroscience and epigenetics by Corbera (2015). The methodology used was qualitative with the research-action-reflection approach, with observation and ethnographic records of online class sessions. Among the findings, the following stand out: systemic pedagogy allows personal issues to be addressed learning limitations coming from the family system and curricular learning topics, especially mathematics originate from the relationships with the father, language, languages and literature from the relationship with the mother, among others that cause low student performance. Partial conclusion in the first stage: each participant in the modular training with systemic themes carried out their individual process, became aware of the importance of knowing the history of the family through the genogram and the practice of the orders of love: everyone belongs, balance and hierarchy for the application successful in systemic pedagogy.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Castillo, Carola. (2015). Ecos del pasado. Trabajo terapéutico sistémico en constelaciones familiares. Séptima edición. DC Media and Communicatión, Inc.

Corbera, Enric. (2015). El arte de desaprender. La escuela de la Bioneuroemoción. Primera edición. Ediciones El Grano de Mostaza. Barcelona, España.

Cordero, Maita. (2012). Manual práctico de pedagogía sistémica: Un itinerario para introducir la mirada sistémica en el aula. México: Grupo Cudec®

Duque, Recadero. (2000). Disciplinariedad, interdisciplinariedad, transdisciplinariedad: Vínculos y límites. Semantic scholar.

Garriga, Juan. (2006). ¿Dónde están las monedas? Barcelona. España. Rigden Institut Gestalt.

González de Pirela, Nelia y Zabala de Torres, Carmen. (2022). Propuesta de formación docente en pedagogía sistémica para estudiantes universitarios. Carreras de Educación inicial y Educación básica. En: Edificando Identidades desde la Investigación, Emprendimiento y Cooperación. (pp. 846-852). LUZ. VAC. Redieluz. Maracaibo-Venezuela. Ediciones Astrodata. Disponible en: https://zenodo.org/records/7983064. Recuperado el 14 de junio de 2023.

González de Pirela, Nelia; Torres, Isabel Torres; Silva, Marianela; Gutiérrez, Marllelis; Idrovo, Paola e Hinojosa, Lady. (2022). Propuesta de formación docente centrada en investigación y neuroeducación para estudiantes universitarios de la carrera Educación del Ecuador. En: Edificando Identidades desde la Investigación, Emprendimiento y Cooperación. (pp. 700-711). LUZ. VAC. Redieluz. Maracaibo-Venezuela. Ediciones Astrodata. Disponible en: https://zenodo.org/records/7983064. Recuperado el 14 de junio de 2023.

Hellinger, Berth. (28 de noviembre de 2021). Los órdenes del amor. UNIR. La Universidad en Internet. Revista. Disponible en: https://www.unir.net/salud/revista/pedagogia-sistemica/#:~:text=La%20pedagog%C3%ADa%20sist%C3%A9mica%20es%20un,las%20instituciones%20y%20las%20familias. Recuperado el 07 de junio de 2023.

Henao, César; García, David; Aguirre, Elkin; González, Arturo; Bracho, Rosa; Solorzano, José y Arboleda, Adriana (2017). Multidisciplinariedad, interdisciplinariedad y transdisciplinariedad en la formación para la investigación en ingeniería. Revista Lasallista de investigación. Vol. 14. N° 1, pp. 179-197. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/695/69551301017.pdf. Recuperado el 05 de mayo de 2023.

Hernández-Sampieri, Roberto. (2019). Metodología de investigación. México: McGraw Hill Interamericana de Editores S. A.

Malpica, Angélica y Cañizales, Fernando. (2012). Los colores del talento. Colección Inteligencia Transgeneracional. México: Grupo Cudec®.

Malpica, Angélica (20 de enero de 2017). La Pedagogía Sistémica Cudec con el enfoque de Bert Hellinger. Zentrum. La mejor decisión de tu vida. Disponible en: https://pedagogiasistemicamadrid.es/pedagogia-sistemica-cudec-con-el-enfoque-de-bert-hellinger/. Recuperado el 17 de abril de 2023.

McGoldrick, Mónica y Gerson, Randy. (2000). Genograma en la evaluación familiar. Colección Terra Familia. Barcelona. España: Editorial Gedisa.

Olvera, Angélica; Traveset, Mercé y Parellada, Carles. (2011). Sintonizando las miradas. Soluciones amorosas y breves a los conflictos entre la institución y la familia. México: Grupo Cudec®.

Ramírez, Santiago. (2013). Actividades sistémicas: Ficha N° 4. El escudo de mi familia. México: Cudec.

Published
2023-12-11
How to Cite
González de Pirela, N., & Zabala de Torres, C. (2023). Pedagogía sistémica. Disciplina transdisciplinaria para la formación docente. Propuesta de la Escuela de Educación Continua Internacional Sistémica: Systemic pedagogy. Transdisciplinary discipline for teacher training. Proposal for the School of Systemic International Continuing Education. Encuentro Educacional, 30(2), 435-449. https://doi.org/10.5281/zenodo.10342628