Educación diferenciada por género: ventajas y desventajas
Gender-segregated education: advantages and disadvantages
Abstract
The current debate on gender-segregated education elicits divergent opinions regarding its advantages and disadvantages. Research in this field is limited, and previous studies have yielded disparate results, highlighting the need for a more in-depth exploration. This study aims to analyze the pros and cons of gender-segregated education. The theoretical perspectives of Mons. Muñoz (2016), Montes de Oca (2017), Piaget (2019) and Zemaitis (2021) support divergent views on the subject. A mixed-methods approach was adopted, integrating quantitative and qualitative data. The sample included 36 parents, 24 teachers, and 48 students aged 16 to 19, with informed consent. Interviews were conducted with 5 students, 4 teachers, and 5 parents to gain deeper qualitative insights. Quantitative data analysis was performed using SPSS, and the Atlas TI software was used to code, categorize, and triangulate qualitative information. This comprehensive approach provides a holistic understanding of the dynamics and perceptions associated with gender-segregated education. Nuanced results indicate that, while personalized attention may be beneficial, concerns about limitations in diversity of perspectives and social development are significant. In conclusion, addressing gender-segregated education with equity is essential, fostering equal opportunities and preparing students to contribute to a society that values diversity and gender equality.
Downloads
References
Acedo, Luis. (2016). Villafranca en su intrahistoria. El Hinojal. Revista de Estudios del MUVI N° 7, pp. 84-91. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/revista?codigo=24606. Recuperado el 05 de marzo 2023.
Bandura, Albert. (1977). Social Learning Theory. Reino Unido: Prentice Hall.
Bandura, Albert y Walters, Richard. (1980). Aprendizaje social y desarrollo de la personalidad. España: Alianza.
Barrio, José. (2005). Educación diferenciada, una opción razonable. España: Ediciones Universidad de Navarra.
Carrasco, Silvia; Hidalgo, Ana; Muñoz, Ataceli y Pibernat, Marina. (2022). La coeducación secuestrada: Crítica feminista a la penetración de las ideas transgeneristas en la educación. España: Ediciones Octaedro.
Cloninger, Susan. (2002). Teorías de la personalidad. España: Pearson Educación.
Deeley, Susan. (2018). El Aprendizaje-Servicio en educación superior: Teoría, práctica y perspectiva crítica. España: Narcea Ediciones.
Eylat-Tanaka, Yael. (2021). El libro de los valores. Colombia: Pес.
Fombuena, Marta. (2012). La educación sexodiferenciada frente a la coeducación (Trabajo de maestría). Universidad Internacional de la Rioja. Unir. Disponible en: https://reunir.unir.net/handle/123456789/89. Recuperado el 15 de junio de 2023.
Hernández-Sampieri, Roberto y Mendoza, Christian. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Primera edición. México. McGraw-Hill Education.
Heredero de Pedro, Carmen. (2019). Género y coeducación. España: Ediciones Morata.
Leiva, Juan. (2015). Género, Educación y Convivencia. España: Dykinson.
Mejía, Fabrizio. (2021). Días contados. México: Almadía Ediciones.
Mimoun, Sylvain y Étienne, Rica. (2016). Sexo y sentimientos. Versión para mujeres. España: De Vecchi Ediciones.
Mina, Jesús; Monart, Luz; Gil. Mario; Rengifo, Carlo y Salamanca, Manuel. (2020) Educación, arte y cultura CEARTES 2020 Red Iberoamericana de Pedagogía – Redipe. Editorial Redipe Capítulo New York, Estados Unidos.
Mons. Muñoz, Luis. (2016) Manual de moral cristiana: para la formación de discípulos misioneros de Jesucristo. Editorial San Pablo.
Montes de Oca, Elvia. (2017). Educación religiosa en el Colegio Vilaseca. Revista La Colmena. N° 89, pp. 93-102. Disponible en: https://lacolmena.uaemex.mx/article/view/5263. Recuperado el 17 de junio de 2023.
Piaget, Jean. (2019). Psicología y pedagogía: Cómo llevar adelante la teoría del aprendizaje a la práctica docente. Argentina: Siglo XXI Editores.
Savater, Fernando. (2001). Ética y construcción de valores. Venezuela: Universidad Metropolitana.
Subsecretaría de Asuntos de Género de Bolívar. (1997). La equidad de género en la educación: fundamentos teóricos para una práctica no discriminatoria. Bolivia: La Subsecretaría.
Zemaitis, Santiago. (2021). Entre el aula segregada, las muñecas glotonas y los rostros maquillados: Un ensayo acerca de las representaciones generizadas de "la niña". Editorial: Universidad de Buenos Aires.