Competencias laborales generales y la empleabilidad externa del economista de la Universidad del Zulia, Venezuela
General labor competences and external employability of the economist from Zulia University, Venezuela
Abstract
Demonstrating work skills that are highly in demand in the labor market is an important factor for the employability of professionals, with a limitation in this regard being the gap between the skills that universities contribute to training and those demanded by the market. In this sense, the general objective of this research is to identify the most valued general labor skills in the labor market accessible to economists from the city of Maracaibo, Zulia state, Venezuela. Based on the contributions of Manríquez (2012) and Chowdhury (2020) on skills and employability, a descriptive-documentary and field study was designed based on advertisements on the main employment portals, using the review of information sources available on the internet. A total of 50 worker demand announcements were found, which resulted in the following trends: the general labor skills most in demand in the Marabino labor market are: effective and assertive communication (76.92%), advanced use of Microsoft office (76.92%) and teamwork (61.54%), in general there is a marked proportion in favor of soft skills (70%), as well as a relative low coincidence between the general skills of the University economist of Zulia (LUZ) and the competencies identified in the field work (37.5%). It is concluded that this relatively low coincidence of general job skills may be negatively affecting the external employability of the professional.
Downloads
References
Belchior, Helena; Casquilho, Inês y Simões, Eduardo (2022). Transversal Competencies for Employability: From Higher Education to the Labour Market. Journal Education Sciences. Vol. 12, No 4, pp. 1-10. Disponible en: https://doi.org/10.3390/educsci12040255. Recuperado el 18 de junio de 2023.
Cano, María. (2008). La evaluación por competencias en la educación superior. Revista Profesorado. Vol. 12, No 3, pp. 1-16. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=56712875011. Recuperado el 28 de junio de 2018.
Casanova, Ilya; Canquiz, Liliana; Paredes, Ítala e Inciarte, Alicia (2018). Visión general del enfoque por competencias en Latinoamérica. Revista de Ciencias Sociales (Ve). Vol. XXIV, No 4, pp. 114-125.
Cejas, Magda; Rueda, María; Cayo, Luis y Villa, Luisa (2019). Formación por competencias: Reto de la educación superior. Revista de Ciencias Sociales (Ve). Vol. XXV, No 1, pp. 94-101.
Chowdhury, Faieza (2020). Skills Gap of Business Graduates in the Banking Sector of Bangladesh: Employers’ Expectation Versus Reality. Journal International Education Studies. Vol. 13, No 12; pp. 48-57. Disponible en: https://doi.org/10.5539/ies.v13n12p48 Recuperado el 16 de junio de 2023.
Del Aguila, Andrea; Rivas, Luz y Cruz Jose (2022). Competencias de Empleabilidad para Futuros Administradores Peruanos. Comuni@cción: Revista de Investigación en Comunicación y Desarrollo. Vol. 13, No 3, pp. 201-212. Disponible en: https://doi.org/10.33595/2226-1478.13.3.732. Recuperado el 02 de junio de 2023.
Escuela de economía. (2014). Rediseño de la carrera de economía bajo un perfil por competencias. Facultad de Ciencias Económicas y Sociales de la Universidad del Zulia. Acuña, Marianela y González, Thessalys (Coordinadoras). Mayo, 2014.
García, Jesús; Vázquez, Ana; Quiroga, Anaïs y Priegue, Diana (2022) Transversal Competencies for Employability in University Graduates: A Systematic Review from the Employers’ Perspective. Journal Education Sciences. Vol. 12, No 3, pp 1-37 Disponible en: https://doi.org/10.3390/educsci12030204. Recuperado el 22 de junio de 2023.
Karatas, Kasim y Arpaci, Ibrahim (2021). The Role of Self-directed Learning, Metacognition, and 21st Century Skills Predicting the Readiness for Online Learning. Journal Contemporary educational Technology. Vol. 13, No 3, pp. 1-13. Disponible en: https://doi.org/10.30935/cedtech/10786. Recuperado el 21 de mayo de 2022.
Katz, Raúl; Jung, Juan; Lugo, María; Sabaté, Félix (2021). Análisis de la oferta académica existente para el desarrollo de habilidades en tecnologías 4.0 en Panamá. Corporación Andina de Fomento (CAF). ISBN: 978-980-422-241-2. Disponible en: https://scioteca.caf.com. Recuperado el 02 de junio de 2023.
Manríquez, Luis (2012). ¿Evaluación en competencias? Estudios Pedagógicos. Vol. XXXVIII, No 1, pp. 367-380. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=173524158023. Recuperado el 03 de marzo de 2022.
Martínez, Pilar; González, Cristina y Rebollo, Nuria (2019). Competencias para la empleabilidad: un modelo de ecuaciones estructurales en la Facultad de Educación. Revista de Investigación Educativa. Vol. 37, No 1, pp. 57-73. Disponible en: http://dx.doi.org/10.6018/rie.37.1.343891. Recuperado el 03 de marzo de 2022.
Oraison, Humberto; Konjarski, Loretta y Howe, Samuel (2019). Does university prepare students for employment? Alignment between graduate attributes, accreditation requirements and industry employability criteria. Journal of Teaching and Learning for Graduate Employability. Vol. 10, No 1, pp. 173-194. Disponible en: htttps://eric.ed.gov. Recuperado el 03 de marzo de 2022.
Pérez, María (2014). Evaluación de competencias mediante portafolios. Revista Perspectiva Educacional. Formación de Profesores. Vol. 53, No 1, pp. 19-35. Disponible en: http://perspectivaeducacional.cl/index.php/peducacional/article/view/213. Recuperado el 08 de marzo de 2022.
Ramos, Emma; Otero, Carlos; Heredia, Flor y Sotomayor, Gioconda (2021). Formación por competencias del profesional en administración: Desde un enfoque contingencial. Revista de Ciencias Sociales (Ve). Vol. XXVII, No 2, pp. 451-466. Disponible en: https://doi.org/10.31876/rcs.v27i2.35933. Recuperado el 23 de junio de 2023.
Ruth, Cheptoo (2020). The Role of Competency in Curbing Youth Unemployment: Competency-based Curriculum Approach. Shanlax International Journal of Education. Vol. 8, No 4, pp. 33-37. Disponible en: https://doi.org/10.34293/education.v8i4.3343. Recuperado el 16 de junio de 2023.
Villa, Aurelio y Poblete, Manuel (2004). Practicum y evaluación de competencias. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado. Vol. 8, No 2, pp. 1-19. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=56780203. Recuperado el 14 de marzo 2022.
Villarreal, Erika y Estrada, Alicia. (2023). Competencias de empleabilidad de los egresados en educación superior: Un enfoque de la industria maquiladora de H. Matamoros, Tamaulipas, México. Revista Apuntes de Ciencia & Sociedad. Vol. 11, No 1, pp. 94-101. Disponible en: https://dialnetmunirioja.es. Recuperado el 16 de junio de 2022.
Real Academia Española (2023). Diccionario de la lengua española. Fundación la Caixa Disponible en: https://www.dle.rae.es. Recuperado el 23 de junio de 2023.
Vitanova, Bozhanka y Sampanthar, Kes (2023). Como aprovechar tus habilidades en la economía de la inteligencia artificial y el post-conocimiento. 18 de abril. Artículo de opinión; sección trabajo y habilidades del foro económico mundial. Disponible en: https://es.weforum.org. Recuperado el 02 de junio de 2023.
World Economic Forum (2023). The future of jobs report 2023. Disponible en: https://es.weforum.org. Recuperado el 02 de junio de 2023.