Errors, Dificulties and Semiotic Conflicts Present in the Teaching of Derivatives
Abstract
The problem aproached in this investigation is centred in the caracterización of the derivate's personals meanings in ingeneering students, on which are analyzed the errors, the dificulties and semiotics troubles presents in the process of teching and learnig of this concept. It was part of an investigation work about the derivate's personals significates in ingeneering students, from which is considered the problem description standing out the importance of this notion por the Engeneer in training process. The work is supported by the Semiotic Anthropologyc Model proposed for Godino y Batanero (1994) and used for Arrieche (2002) y Meléndez (2005), actually known as: focus ontosemiotico of cognition and mathematical instruction (Godino, 2002; Contreras, Font, Luque and Ordonez, 2005). The method followed is a mixed paradigm, for the combination of cualitatives and cuantitatives schemes: first are quantified the partially correct answers, the incorrects and the differents error's types; on the other hand, is analyzed the error's nature and their effects on the answers quality. The declared personals significates (Godino, 2003) are represented by the discrsives and actuativas practices systems showed in the corrects and incorrects answers, whereas the errors and semiotics troubles of the learning be reffected in the discords between this meanings and the institutional reference. The errors was of conceptual type, of basics operations, of formula's application, of proceedings, of symbology and nomenclature. Finbaly, by application of semiotic analysis to questionnaire's answer proposed for the researcher, are identified potentials meanings troubles; in the semiotic analysis practiced at the questionnaire answered for the student with bigger grade, are standed out the absence of discursives practices and the validates are sopossed implicit in the proceedings.
References
Arrieche, M. La teoría de conjuntos en la formación de maestros: Facetas y factores condicionantes del estudio de una teoría matemática. Tesis doctoral. Departamento de didáctica de la matemática de la Universidad de Granada. 2002.
Arrieche, M. Línea de investigación perspectivas del enfoque semiótico-antropológico para la didáctica de la matemática}, Paradigma, 24(2) (2003), 151-160.
Contreras de la Fuente, A. La enseñanza del Análisis matemático en el bachillerato y primer curso de la universidad. Perspectiva desde los enfoques epistemológico y semiótico}, Actas de las XVI Jornadas del SI-IDM. Huelva. 2000.
Contreras de la Fuente, A. El límite en el bachillerato y primer curso de la universidad. Una perspectiva desde la teoría de los obstáculos epistemológicos y los actos de comprensión. Actas del IV Simposio de la SEIEM. Huesca. Disponible: http://www.ugr.es/local/seiem/IV Simposio.htm. 2001.
Contreras, A., Font, V., Luque, L. y Ordóñez, L. Algunas aplicaciones de la teoría de las funciones semióticas a la didáctica del análisis infinitesimal. Recherches en Didactiques des Mathématiques, 25(2) (2005), 151-186.
Godino, J. y Batanero, C. Significado Institucional y Personal de los Objetos Matemáticos. Recherches en Didactique des Mathématiques, 14(3) (1994), 325-355.
Godino, J.D. y Arrieche, M. El análisis semiótico como técnica para determinar significados. Comunicación presentada en el V Simposio de la SEIEM, Grupo de Trabajo DMDC. Almería. 2001.
Godino, J. Un enfoque ontológico y semiótico de la cognición matemática, Departamento de Didáctica de la Matemática. Universidad de Granada. Disponible: http://www.ugr.es/local/jgodino/. 2002.
Godino, J. Teoríaa de las funciones semióticas en didáctica de las matemáticas, Departamento de Didáctica de la Matemática. Universidad de Granada. Disponible: http://www.ugr.es/local/jgodino/. 2003.
Goetz, J, y Lecompte, M. Etnografía y diseño cualitativo en investigación educativa. Morata, Madrid, 1988.
Hitt, F. Dificultades en el aprendizaje del cálculo, XI Encuentro de Profesores de Matemáticas del Nivel Medio Superior. Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo. Morelia. Disponible: http://www.hemerodigital_unam.mx/. 2003.
Meléndez, A. Significados Personales de la Derivada en Estudiantes de Ingeniería, Tesis de Maestría. Universidad Rómulo Gallegos. San Juan de los Morros. Venezuela. 2005.