Music, therapy and formation: emotional education through rhythm
Abstract
Rhythm is the foundation of life, guiding emotional, metabolic, and functional balance of body, mind, and spirit. Emotional states that promote disparity in reactions develop in situations of stress, terror, exaltation, melancholy, deep pleasure, joy, or anxiety, increasingly affecting young people and children. The alternative to imbalance is conscious breathing, which aims to recover balance and functional metric state of the body. However, what happens to those who cannot attend in fullness due to their nature? This article discusses experiences and professional exercises in non-formal education, rehabilitation, and welfare of people with disabilities, using music driven by objective parameters to stimulate essential aspects of humanity: emotions, imagination, and corporeality.
Downloads
References
Braun Janzen, T., Koshimori, Y., Richard, N. M., y Thaut, M. H. (2021). Rhythm and Music-Based Interventions in Motor Rehabilitation: Current Evidence and Future Perspectives. Frontiers in Human Neuroscience, 15, 789467. https://doi.org/10.3389/fnhum.2021.789467
Bueche, F. (2009). Ciencias físicas. Barcelona: Reverté.
Deschaussées, M. (1991). El intérprete y la música. Ediciones Rialp.
Galińska, E. (2015). Music therapy in neurological rehabilitation settings. Psychiatria Polska, 49(4), 835-846. https://doi.org/10.12740/PP/25557
Green, E. A. H. (1957). Orchestral Bowings and Routines. Ann Arbor: Ann Arbor Publishers.
Korn, A. (1949). Obras completas. Presentadas por Francisco Romero. Buenos Aires: Editorial Claridad.
La batalla de los discapacitados por sus derechos en el mundo (07 de julio de 2016). Compromiso RSE. Disponible en: https://www.compromisorse.com/rse/2016/07/01/la-batalla-de-los-discapacitados-por-sus-derechos-en-el-mundo/
Lacarcel Moreno, J. (1995). Musicoterapia en Educación Especial. Murcia: Universidad de Murcia.
Martínez, I. C., Valles, M., y Tanco, M. (2012, octubre). La Audición de la Música como Forma Sónica en Movimiento. Conflictos cinéticos y energéticos entre superficie y estructura. II Seminario sobre adquisición y desarrollo del lenguaje musical en la enseñanza formal de la música. Buenos Aires. Disponible en: https://www.aacademica.org/martinez.isabel.cecilia/114
Organización de las Naciones Unidas (ONU) (2006). Convención Internacional sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad. Nueva York.
Pérez Porto, J., y Gardey, A. Persona - Qué es, en el derecho, definición y concepto. Disponible en: https://definicion.de/persona/
Roth, E. A., y Wisser, S. (2004). Music therapy: The rhythm of recovery. The Case Manager, 15(3), 52-56. https://doi.org/10.1016/j.casemgr.2004.03.004
Salamanca Herrero, D. (2003). Musicoterapia en Educación Especial. Pulso: Revista de Educación, 26, 129-141.
Sánchez Ramos, M. V. (2019). Expresión y comunicación. Madrid: Editorial Editex.
Savater, F. (2006). Fabricar humanidad. Revista PRELAC, 2, p. 26-29.
Schön, D., Akiva-Kabiri, L. y Vecchi, T. (2018). Psicologia della musica. Roma: Carocci editore.
Simón, V. (2017). El corazón del mindfulness: la consciencia amable. Barcelona: Sello Editorial.
Thaut, M. H., McIntosh, G. C., y Hoemberg, V. (2015). Neurobiological foundations of neurologic music therapy: rhythmic entrainment and the motor system. Frontiers in Psychology, 5. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2014.01185
Vásquez-Dextre, E. R. (2016). Mindfulness: Conceptos generales, psicoterapia y aplicaciones clínicas. Revista de Neuro-Psiquiatría, 79(1), 42-51.
Yao, W., Wei-Yi, P., Fei, L., Jun-Sheng, G., Xian, Z., Xun L., Yu-Long, W. (2021). Effect of Rhythm of Music Therapy on Gait in Patients with Stroke. Journal of Stroke and Cerebrovascular Diseases, 30(3), 105544. https://doi.org/10.1016/j.jstrokecerebrovasdis.2020.105544
Zorrilla, A. (2018, 30 de enero). Tiempo, forma y movimiento. Una idea pre-platónica del ritmo. Rhuthmos. Disponible en: https://www.rhuthmos.eu/spip.php?article2146