El artilugio, a proposal for analyzing the humanpuppeteer bond

  • Sofía Arévalo Reyes Universidad de Chile-Leipzig
Keywords: Puppets, Puppeteers, Human-puppeteer bond, Collecting, El artilugio

Abstract

The following paper has as its main objective to deepen in animated theater, specifically in the collaborative relationship that occurs between the human body of the performer, animator or puppeteer and the puppet. For this purpose, we resorted to a theoretical-practical methodology, whose foundations are different studies on animation, which allowed us to make a conceptual tour on the puppet, the puppeteer and the animation techniques they use. Subsequently, in a practical way and based on a personal experience of construction and puppetry interpretation, an animated proposal on collecting will be analyzed: El artilugio, which works with the marote technique, where the human body and puppetry are articulated and confused. This study aims to be a contribution to the reflection on the links between different materialities, allowing to confirm the potential of animated theater to generate multiple interactions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arévalo, Sofía (2019). “El artilugio”. Corto teatral perteneciente al espectáculo “Mujeres creadoras en el teatro de animación”.
Bachelard, Gaston (2012). La Poética del espacio. Traducción de Ernestina de Champourcín México, D. F.: Fondo de Cultura Económica.
Badiou, Maryse (2009). Sombras y marionetas. Tradiciones mitos y creencias: del pensamiento arcaico al Robot sapiens. Zaragoza: Prensas Universitarias de Zaragoza.
Baudrillard, Jean (2004). El sistema de los objetos. Traducción de Francisco Gonzáles Aramburu. Buenos Aires: Siglo XXI editores.
Baudelaire, Charles (2014). “Moral del juguete” en Sobre marionetas juguetes y muñecos. Traducción de Abel Vidal. Barcelona: Centellas.
Benjamin, Walter (2016). Juguetes. Traducción de Juan J. Thomas. Madrid: Casimiro.
Craig, Gordon (1987). El arte del teatro. México, D.F.: Grupo editorial Gaceta.
Cornejo, Francisco (2008). “El títere y su misterio: magia, religión y teatro (incluso en el siglo XXI)”, Fantoche N° 2, 24-49. Texto revisado el 18 de julio de 2019. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/271830386_El_titere_y_su_misterio_magia_religion_y_teatro_incluso_en_el_siglo_XXI
Deleuze, Gilles & Guattari, Félix (2004). Mil Mesetas. Capitalismo y esquizofrenia. Traducción de José Vázquez Pérez con la colaboración de Umbelina Larraceleta. Valencia: Pre-textos.
Jurkowski, Henryk (1988). Aspects of puppet theatre. Edited by Penny Francis. London: Puppet Centre Trust.
Sermon, Julie (2017). “La marionnette, un art contemporain? (ou comment en finir avec les idées reçues)”. Éditions de l'Attribut 2 N° 5 | pages 108 à 116
Schulz, Bruno (1982). La calle de los cocodrilos, “El tratado de los maniquíes o el segundo Genesis”, trad. Ernesto Gohre (Buenos Aires: Centro editor de América Latina.
Published
2021-10-29
How to Cite
Arévalo Reyes, S. (2021). El artilugio, a proposal for analyzing the humanpuppeteer bond. SituArte, 16(28), 46-54. Retrieved from https://produccioncientifica.luz.edu.ve/index.php/situarte/article/view/40381