Critical thinking and digital literacy: A vital relationship in the initial training of future teachers
Resumen
Digital literacy and critical thinking are intrinsic and complementary skills. Currently, the management of digital skills is essential to access the diverse and abundant virtual information; it is a necessary input to have the cognitive support to process, interpret, and evaluate new information, which will be transformed into new knowledge. The objective of this research was to establish the correlation between digital literacy and critical thinking among students at a public university in Peru, which trains future professionals for regular basic education at the initial level. The sample consisted of 115 students from the Faculty of Early Childhood Education, who were administered two questionnaires that were validated by the statistical reliability coefficient. The results indicate a positive and significant correlation between digital literacy and critical thinking, specifically around the skills of evaluation, criticality, analysis, and synthesis of the information consumed. Based on the research conducted, it is concluded that the higher the level of digital literacy, the more complex and developed critical thinking tends to be.
Descargas
Citas
Alsaleh, N. J. (2020). Teaching critical thinking skills: Literature review. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 19(1), 21-39. https://www.tojet.net/articles/v19i1/1913.pdf
Álvarez, J. R., Valentín, T. F., Gómez, R. L., Rivera, O. C., Espinoza, U., & Oscátegui, G. J. (2021). Alfabetización digital en el desarrollo de capacidades de procesamiento de la información en estudiantes universitarios. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 5(4), 6280-6295. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i4.771
Area, M. (2014). La alfabetización digital y la formación de la ciudadanía del siglo XXI. Revista Integra Educativa, 7(3), 21-33. https://apps.utel.edu.mx/recursos/files/r161r/w25519w/v7n3_a02.pdf
Bahtiar, Maimun & Ibrahim (2023). Analysis of collaboration, communication, critical thinking, and creative thinking ability of students in solving science problems in terms of gender. Journal Pendidikan Sains Indonesia, 11(2), 379-400. https://doi.org/10.24815/jpsi.v11i2.29065
Cárdenas-Oliveros, J. A., Rodríguez-Borges, C. G., Pérez-Rodríguez, J. A., & Valencia-Zambrano, X. H. (2022). Desarrollo del pensamiento crítico: Metodología para fomentar el aprendizaje en ingeniería. Revista de Ciencias Sociales (Ve), XXVIII(4), 512-530. https://doi.org/10.31876/rcs.v28i4.39145
Chávez, K. J., Ayasta, L., Kong, I., & Gonzales, J. S. (2022). Formación de competencias investigativas en los estudiantes de la Universidad Señor de Sipán en Perú. Revista de Ciencias Sociales (Ve), XXVIII(1), 250-260. https://doi.org/10.31876/rcs.v28i1.37689
Cosi, E., Peña, C. A., & Yaya, S. Y. (2023). Alfabetización digital y pensamiento crítico en estudiantes de estudios generales de una universidad privada de Lima. Revista de Investigación, 47(109), 98-110. https://doi.org/10.56219/revistadeinvestigacin.v47i109.1956
Cruz, P. E., & Hernández, L. J. (2021). La tecnología educativa como catalizador del pensamiento crítico en la escuela. Revista EDUCARE - UPEL-IPB - Second New Stage 2.0, 25(3), 187-209. https://doi.org/10.46498/reduipb.v25i3.1496
Da Costa, F., Bertacchini, L., & Alves, V. (2016). Critical thinking: Analysis of the concept from Rodgers’ evolutionary point of view. Revista Latinoamericana de Enfermagem RLAE, 24, e2785. https://doi.org/10.1590/1518-8345.1191.2785
Delgado, A. E., Escurra, L. M., Atalaya, M. C., Pequeña, J., Solís, R. S., Álvarez, D. M., Torres, W. J., Cuzcano, A., Castro, E. A., & Rodríguez, R. E. (2019). Disposición hacia el pensamiento crítico en estudiantes de una universidad estatal de Lima Metropolitana. Persona, 22(2), 67-92. https://doi.org/10.26439/persona2019.n022(2).4565
De los Santos, M., & Martínez, F. (2021). Las competencias informacionales observadas y auto-percibidas en el profesorado iberoamericano. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 96(35.1), 163-184 https://doi.org/10.47553/rifop.v96i35.1.81358
Facione, P. A. (2007). Pensamiento crítico: ¿Qué es y por qué es importante? California Academic Press. https://eduteka.icesi.edu.co/pdfdir/PensamientoCriticoFacione.pdf
Figueroa, M., Reyes, D., & Fiorentini, N. (2018). El aprendizaje basado en la investigación (ABI) como un factor para el fortalecimiento de los programas educativos de la Universidad Quintana Roo en Playa del Carmen. Revista Ensayos Pedagógicos, 13(1), 131-156. https://doi.org/10.15359/rep.13-1.6
Gamboa, E. V., & Santos, O. C. (2025). Alfabetización digital y habilidades investigativas en los estudiantes de la facultad de Educación de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos. IGOBERNANZA, 8(29), 166-194. https://doi.org/10.47865/igob.vol8.n29.2025.399
García, S. (2017). Alfabetización Digital. Razón y Palabra, 21(3_98), 66-81. https://www.revistarazonypalabra.org/index.php/ryp/article/view/1043
Gashan, A. K. (2015). Exploring Saudi pre-service teachers’ knowledge of critical thinking skills and their teaching perceptions. International Journal of Education and Literacy Studies, 3(1), 26-33. https://dx.doi.org/10.7575/aiac.ijels.v.3n.1p.26
Gilster, P. (1998). Digital literacy. John Wiley & Sons.
Gutiérrez-Pingo, R. C., Romero-Coz, S. N., & Vega-Guevara, R. M. (2023). Pensamiento crítico y la metacognición en tiempos de pandemia en estudiantes universitarios de Medicina en Perú. Revista de Ciencias Sociales (Ve), XXIX(3), 424-438. https://doi.org/10.31876/rcs.v29i3.40729
Hernández, I. B., Lay, N., Herrera, H., & Rodríguez, M. (2021). Estrategias pedagógicas para el aprendizaje y desarrollo de competencias investigativas en estudiantes universitarios. Revista de Ciencias Sociales (Ve), XXVII(2), 242- 255. https://doi.org/10.31876/rcs.v27i2.35911
Huaita, D. M., Yangali, J. S., Luza, F. F., & Vásquez, M. R. (2025). Educación universitaria: Habilidades investigativas y hábitos de estudio en profesionales de programas de posgrado. Revista de Ciencias Sociales (Ve), XXXI(3), 504-519. https://doi.org/10.31876/rcs.v31i3.44298
Kim, E.-M., & Yang, S. (2016). Internet literacy and digital natives’ civic engagement: Internet skill literacy or Internet information literacy? Journal of Youth Studies, 19(4), 438-456. https://doi.org/10.1080/13676261.2015.1083961
Křeménková, L., Plevová, I., Pugnerová, M., & Sedláková, E. (2021). Information and communication technology and critical thinking in university students. World Journal on Educational Technology: Current Issues, 13(4), 902-910. https://doi.org/10.18844/wjet.v13i4.6275
López, R. D. P., Rodríguez, L., Ramos, H. D. R., & Ramos, R. L. (2022). Disposición al pensamiento crítico en estudiantes universitarios. Revista Venezolana de Gerencia, 27(28), 831-850. https://doi.org/10.52080/rvgluz.27.98.28
Marsh, J. (2016). The digital literacy skills and competences of children of pre-school age. Media Education, 7(2), 178-195. https://oaj.fupress.net/index.php/med/article/view/8759
Méndez-Toledo, H. A. (2022). Alfabetización y competencia digital docente en el nivel de secundaria, provincia de Huaura, Perú. Revista Andina de Educación, 5(1), 000513. https://doi.org/10.32719/26312816.2021.5.1.3
Öztürk, G. (2021). Digital citizenship and its teaching: A literature review. Journal of Educational Technology and Online Learning, 4(1), 31-45. https://dergipark.org.tr/en/pub/jetol/issue/60134/857904
Pedraja-Rejas, L., & Rodríguez, C. (2023). Desarrollo de habilidades del pensamiento crítico en educación universitaria: Una revisión sistemática. Revista de Ciencias Sociales (Ve), XXIX(3), 494-516. https://doi.org/10.31876/rcs.v29i3.40733
Putri, F. M., Darmawijaya, & Susanti, E. (2018). Kemampuan berpikir kritis matematis siswa dalam pembelajaran matematika menggunakan teori apos pada siswa kelas viii.1 smp negeri 6 sekayu. HISTOGRAM: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 1-11. https://doi.org/10.31100/histogram.v2i1.29
Ramírez, A. G., Rodríguez, E. N., Pirela, A. A., & Castillo, I. C. (2021). Habilidades digitales e interés por estudiar en la modalidad E-Learning en estudiantes de Bachillerato. Revista de Ciencias Sociales (Ve), XXVII(4), 30-48. https://doi.org/10.31876/rcs.v27i4.37232
Robles, A. (2019). La formación del pensamiento crítico: Habilidades básicas, características y modelos de aplicación en contextos innovadores. Rehuso: Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales, 4(2), 13-24. https://doi.org/10.33936/rehuso.v4i2.2128
Salado, L. I., Amavizca, S., Richart, R. E., & Rodríguez, R. (2020). Alfabetización digital de estudiantes universitarios en las modalidades presencial y virtual. Revista Electrónica de Investigación e Innovación Educativa-REIIE, 5(1), 30-47. https://doi.org/10.5281/zenodo.3629574
Salazar, D. E., & Cabrera, X. (2020). Estrategia didáctica para fortalecer el pensamiento crítico en estudiantes de tercer grado de primaria en Institución Educativa de Chiclayo. Tzhoecoen, 12(1), 1-9. https://doi.org/10.26495/tzh.v12i1.1240
Santos, L. F. (2021). Thinking critically through controversial issues on digital media: Dispositions and key criteria for content evaluation. Thinking Skills and Creativity, 42, 100927. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2021.100927
United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization – UNESCO (2011). Digital literacy in education. Policy Report. UNESCO Institute of Information Technologies in Education. https://iite.unesco.org/pics/publications/en/files/3214688.pdf
Van Peppen, L. M., Verkoeijen P. P. J. L., Heijltjes A. E. G., Janssen, E. M., Koopmans, D., & Van Gog, T. (2018). Effects of self-explaining on learning and transfer of critical thinking skills. Frontiers in Education, 3, 100. https://doi.org/10.3389/feduc.2018.00100
Weiss, A. P., Alwan, A., Garcia, E. P., & Kirakosian, A. T. (2021). Toward a comprehensive model of fake news: A New approach to examine the creation and sharing of false information. Societies, 11(3), 82. https://doi.org/10.3390/soc11030082
Yılmaz, Ş. (2023). Investigating the relationship between digital instructional material development self-efficacy, digital literacy and critical thinking disposition. Journal of Educational Technology & Online Learning, 6(4), 911-924. https://doi.org/10.31681/jetol.1360830

Esta obra está bajo licencia internacional Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0.



1.jpg)

1.jpg)




















