https://produccioncientifica.luz.edu.ve/index.php/impacto/issue/feed Impacto Científico 2025-06-23T02:22:18+00:00 Yajaira Alvarado impactocientifico@gmail.com Open Journal Systems <p>La revista arbitrada <strong>Impacto <em>Científico</em></strong> abre sus puertas a la comunidad académica, ofreciendo un espacio de publicación y divulgación de investigaciones científicas de alto impacto. <strong>Impacto <em>Científico</em></strong> busca ser un medio de difusión de conocimientos científicos y técnicos de vanguardia, fomentando la investigación de calidad, eficiencia y pertinencia. Publicamos artículos arbitrados que se ajustan al perfil, filosofía, políticas y normas editoriales de la revista, en las temáticas del saber que se manejan en los programas del Núcleo COL.<strong> Impacto <em>Científico</em></strong> está dirigido a profesores del Núcleo COL, profesores e investigadores de otras instituciones universitarias&nbsp; e investigadores independientes, que compartan sus trabajos&nbsp; con la comunidad académica y contribuyan al enriquecimiento del conocimiento en sus áreas de especialización.</p> https://produccioncientifica.luz.edu.ve/index.php/impacto/article/view/43993 Presentación 2025-06-19T14:56:45+00:00 Yajaira Alvarado impactocientifico@gmail.com <p>Este año, celebramos con gran entusiasmo el vigésimo aniversario de nuestra revista Impacto Científico. Durante estas dos décadas, hemos sido testigos de su crecimiento y consolidación como una publicación de referencia en educación, ingeniería y ciencias económicas. La confianza depositada por la comunidad investigadora nos motiva a seguir trabajando con pasión y dedicación.&nbsp;</p> <p>En este nuevo aniversario, renovamos nuestro compromiso de ofrecer un espacio de calidad para la difusión del conocimiento científico y de seguir contribuyendo al desarrollo de la investigación en nuestra región.</p> <p>Abrimos este número con la investigación de Ninfa María Castillo titulada "Identificación y análisis de fracturas naturales en yacimientos petrolíferos de<br>litología carbonática mediante registros de pozos y análisis Geomecánico", este estudio se centra en identificar y caracterizar estos sistemas de fracturas, evaluando su influencia en la explotación de estos recursos. A través del análisis de datos de perforación, registros de pozo y núcleos, se establece una relación directa entre las propiedades de las fracturas (tamaño, orientación, apertura) y los esfuerzos geomecánicos del yacimiento. Los resultados obtenidos demuestran que una comprensión profunda de estos sistemas fracturados es fundamental para optimizar la producción y el manejo de los yacimientos carbonáticos.</p> <p>El siguiente trabajo pertenece a Eder Montero "Formación de ciudadanías activas y resolución de conflictos desde el aprendizaje experiencial", este artículo propone una guía para instituciones educativas con el fin de fortalecer la formación ciudadana, promoviendo el análisis crítico de problemas sociales. Mediante un estudio cualitativo con docentes y estudiantes en Túquerres-Nariño, se identificaron fallas en el respeto a derechos humanos en escuelas, por lo que se sugiere implementar mecanismos de prevención y enfoques de enseñanza que hagan a los estudiantes partícipes activos<br>de su aprendizaje.&nbsp;</p> <p>A continuación, Ivenny Figueroa y Dougledy García presentan el tema " Modelo programático del seminario de tecnología educativa para la maestria de docencia para la educación superior", la investigación utilizó un enfoque cuantitativo y una encuesta para recopilar opiniones de profesores y estudiantes. Los resultados mostraron que la mayoría de los encuestados estaban de acuerdo en que se necesitaba un modelo actualizado que reflejara los rápidos cambios en la tecnología y su aplicación en la educación universitaria. El modelo propuesto, basado en teorías de aprendizaje y con la participación de varios autores, fue diseñado para ser evaluado por las autoridades de la universidad.</p> <p>Patricio Arce desarrolla un tema interesante titulado "Flujos migratorios y remesas en Ecuador (2020-2023): Dinámicas económicas y sociales del siglo<br>XXI", en la que destaca cómo los flujos migratorios hacia Estados Unidos y España han generado un importante ingreso de remesas, contribuyendo al consumo y la reducción de la pobreza. Sin embargo, también señala los riesgos de la dependencia económica y la fragmentación familiar. El estudio propone la necesidad de políticas públicas para fomentar el uso productivo de las remesas, fortalecer el desarrollo local y la inclusión financiera, y adoptar un enfoque multidimensional para abordar las implicaciones de la migración.</p> <p>"Ilustres zulianos de URBE: Preservación de la memoria histórica como pilar de identidad cultural", es la investigación de Alfredo Reyes, donde resalta que la memoria histórica, al ser una construcción social moldeada por factores culturales y políticos, permite a las comunidades conectar con su pasado y planificar su futuro. Durante la pandemia de COVID-19, esta iniciativa demostró su adaptabilidad al emplear herramientas digitales para fomentar la identidad regional. La metodología empleada se caracteriza por su sistematicidad, rigor crítico y creatividad en la creación de contenidos que refuerzan el sentido de pertenencia y promueven un aprendizaje significativo sobre la historia de la región.</p> <p>El turno es para Lesdybeth Rodríguez, Luis Eduardo Piña y Valentina Millano quienes abordan un tema interesante "Estrategias para el desarrollo tecnológico del Centro de Estudios de Corrosión de la Universidad del Zulia: Un análisis desde la planificación estratégica situacional", mediante el cual a través de un enfoque cualicuantitativo y la metodología de Planificación Estratégica Situacional (PES), se analizó el contexto del CEC-LUZ a través de una matriz FODA y un flujograma. Se identificaron factores limitantes como la crisis económica y la falta de financiamiento, y se formularon estrategias para superar estos obstáculos, potenciar la gestión tecnológica y la transferencia de conocimiento especializado del centro hacia sectores estratégicos del país. La investigación concluye que la implementación de estas estrategias puede fortalecer el papel del CEC-LUZ en el desarrollo tecnológico nacional.</p> <p>Humberto Parra y Gabriela González, exponen el tema educacional con "Estrategias didácticas para el estudio de las ciencias naturales en educación<br>media general", el estudio, de tipo proyectivo y con diseño no experimental de campo, encuestó a 7 docentes y 51 estudiantes utilizando un instrumento<br>validado por expertos y con alta confiabilidad (Alfa de Cronbach 0.95). Los resultados indicaron que los docentes utilizan pocos recursos creativos, suelen<br>omitir la indagación de conocimientos previos y la interacción de los estudiantes es mínima. Además, se notó un bajo manejo de estrategias tecnológicas y la falta de incorporación de juegos y actividades lúdicas. Por ello, se sugiere la revisión e inclusión de estrategias innovadoras para mejorar las habilidades y la motivación de los estudiantes en el aprendizaje de las ciencias naturales.</p> <p>Otra investigación relacionada a esta área, es la que realiza Marianny Colmenares, con "Políticas culturales en Venezuela y su incidencia en las escuelas de artes del estado Carabobo", este ensayo explora la política cultural en Venezuela, un tema en constante evolución que ha sido fundamental en la construcción de la identidad cultural a través de la creación de escuelas de arte. Se analizó su historia, importancia y, específicamente, su impacto en la escuela de arte Música y Folklore “Benito Galarraga” en Valencia, Venezuela, desde una perspectiva de los estudios culturales. La metodología empleada es de enfoque cualitativo y documental, basada en la revisión bibliográfica. Se utilizó un análisis interpretativo para obtener una visión crítica de la aplicación de las políticas culturales en Venezuela y su relación con las escuelas de arte en el estado Carabobo.</p> <p>Del abordaje cultural, pasamos al de educación especial con María Leal y el tema "Componentes cognitivo y conductual de la autoestima en los docentes de la Unidad Educativa de Educación Especial de Deficiencias Auditivas Cabimas”, esta investigación tuvo como objetivo identificar los componentes cognitivo y conductual de la autoestima en 22 docentes, basándose en los autores Aragón y Aragón (2009) y Álvarez (2007). El estudio, de tipo descriptivo, de campo y transeccional, utilizó un cuestionario Likert de 24 ítems, validado por expertos y con una alta confiabilidad (Alfa de Cronbach de 0.98). Los resultados mostraron una muy alta presencia del componente cognitivo y un promedio alto del componente conductual de la autoestima en los docentes. Se concluyó que los docentes de la institución persisten en el logro de sus objetivos de vida, asumiendo nuevos retos y compromisos.</p> <p>Los investigadores Jimmy Moreno y Juan Carlos Martínez, desarrollan el tema " La evaluación formativa asistida por las TAC de los docentes de grado 5°<br>de educación básica primaria, de las instituciones educativas del municipio de Aquitania, Boyacá", investigación que tuvo como objetivo describir cómo los docentes utilizan la evaluación formativa asistida por Tecnologías del Aprendizaje y el Conocimiento (TAC). El estudio fue de tipo descriptivo, con un diseño de campo, e incluyó a 29 docentes de matemáticas. Se aplicó un cuestionario con una validez de 0.79 y una confiabilidad de 0.92 (Alfa de Cronbach). Los resultados, analizados con estadística descriptiva, mostraron que los docentes hacen un uso "medianamente" de la evaluación formativa con las TAC para recolectar, evaluar y usar información sobre el aprendizaje continuo de los estudiantes.</p> <p>Lida Amaya presenta "Estructura familiar de los estudiantes de la institución educativa Mariscal Sucre. Manizales. Colombia", este estudio descriptivo con un diseño de campo, recolecto datos de 208 padres de estudiantes. El análisis de los datos se realizó mediante técnicas cuantitativas (frecuencias y porcentajes). Los resultados revelaron una estructura familiar heterogénea entre los estudiantes, con un alto porcentaje de familias nucleares biparentales, seguidas por familias monoparentales con jefatura femenina.</p> <p>"El proceso de enseñanza de la educación física de los docentes de básica primaria del Departamento de Cundinamarca. Colombia", es el tema que desarrolla Adriana Franco, El estudio fue de tipo descriptivo y se basó en una encuesta aplicada a 49 docentes. Los datos se analizaron con estadística descriptiva (frecuencias y medianas). La conclusión principal es que el proceso de enseñanza es medianamente suficiente, lo que sugiere que los docentes emplean métodos espontáneos y le dan poca importancia a la didáctica general y específica de la educación física.</p> <p>Por último, tenemos la investigación de Marly Gallardo denominada "La actitud hacia la conservación ambiental de los estudiantes de 9no Grado de básica secundaria de la institución Liceo Patria en Bucaramanga", la investigación fue descriptiva, utilizando un diseño de campo transeccional contemporáneo. Para la recolección de datos, se empleó una encuesta de 59 ítems con alta confiabilidad, y el análisis se realizó con estadística descriptiva (frecuencia y porcentaje) y la mediana, debido al nivel ordinal de la variable medida. Los resultados revelaron que los estudiantes participantes poseen una actitud altamente favorable hacia la conservación ambiental. Esto sugiere que la formación recibida, en línea con el énfasis del&nbsp; Proyecto Educativo Institucional (PEI), ha logrado desarrollar en ellos una conciencia ambientalista y de conservación de su entorno.</p> <p>Para finalizar, los veinte años de Impacto Científico son un testimonio de su compromiso con la difusión del conocimiento científico y su impacto en la comunidad académica. La revista se ha convertido en un espacio de referencia para investigadores de diversas áreas, contribuyendo al desarrollo de la investigación en nuestra región.&nbsp;</p> <p>Al celebrar este hito, reafirmamos nuestro compromiso de seguir siendo un vehículo para la divulgación de ideas innovadoras y de alta calidad, y de contribuir al avance del conocimiento en nuestro país.</p> 2025-06-19T00:00:00+00:00 Copyright (c) https://produccioncientifica.luz.edu.ve/index.php/impacto/article/view/43994 Identification of natural fractures in carbonate reservoirs through well logs and geomechanical analysis 2025-06-19T15:17:15+00:00 Ninfa María Castillo ncastillo@fing.luz.edu.ve <p>The study aims to identify the types and disposition of natural fractures in carbonate lithology reservoirs, considering their influence on the development and management of these resources. Theoretically, it explores the relationship between the geomechanical stress pattern and rock properties, differentiating between brittle and ductile behavior. The methodology includes the analysis and interpretation of data collected during drilling, as well as the use of conventional well logs, advanced technology, core samples, and geomechanical analysis. The results show that the characteristics of the fractures, such as size, distribution, orientation, and aperture, are closely related to geomechanical stresses and the structural conditions of the<br>reservoir. The conclusions emphasize that a detailed understanding of these fractures is essential to optimize hydrocarbon production and the management of carbonate reservoirs. Finally, the study’s findings provide a comprehensive framework for the characterization of natural fractures, thus contributing to the better utilization of natural resources.</p> 2025-06-19T00:00:00+00:00 Copyright (c) https://produccioncientifica.luz.edu.ve/index.php/impacto/article/view/44017 Training active citizenship and conflict resolution through experiential learning 2025-06-21T02:11:26+00:00 Eder Montero edermontero@umecit.edu.pa Eder Montero edermontero@umecit.edu.pa <p>The purpose of this article is to offer educational institutions a guiding proposal to strengthen the formative processes aimed at building citizenship and thus promote an education that fosters critical analysis and deep reflection on the social problems that communities face today. This research was developed under a qualitative and interpretive approach, for which 15 teachers from the area of social sciences and 30 high school students from the educational institutions of San Francisco de Asís, Instituto Teresiano and Institución Educativa Agropecuaria de Cuatro Esquinas in the municipality of Túquerres-Nariño were selected as a population through intentional non-probabilistic sampling. The technique used was the interview and the instrument was the questionnaire. The information was processed through coding and categorization, for which the Atlas ti software was used. The findings demonstrate the existence of social and school problems that denote a breakdown in respect for human rights in the educational institutions studied, which constitutes an opportunity to reflect and establish mechanisms to prevent and explore teaching and learning approaches that conceive citizenship education as a practical, active and reflective activity, in which students are active agents of their learning processes.</p> 2025-06-19T00:00:00+00:00 Copyright (c) https://produccioncientifica.luz.edu.ve/index.php/impacto/article/view/44018 Programmatic model of the seminar on educational technology for the master of teaching for higher education 2025-06-21T17:57:02+00:00 Ivenny Figueroa ivennyfigueroa@gmail.com Ivenny Figueroa ivennyfigueroa@gmail.com Dougledy García dougledygarcia2612@gmail.com <p>The purpose of this research was to design an educational programmatic model in the context of the Educational Technology Seminar, belonging to the Master's Degree in Teaching for Higher Education, of the UNE Graduate Program "Rafael Maria Baralt"; to update general content as the main axis of technology for its application in university education; Its theoretical foundation considered learning theories for <br>adaptation in the proposed model, with authors such as: Gago (2017); Repetto et al (2014). Bisquerra (2016), Nivela et al (2021) Siemens (2014) Romero (2017) Area Moreira (2019) among others. Methodologically, the research was framed in the positivist paradigm, under the quantitative approach, feasible project typology, non experimental, field design, with a population made up of 17 people, distributed in (4) teacher facilitators and (13) participants attending the seminar under study, who were <br>A written survey containing a questionnaire based on questions with three (3) response alternatives was applied. Where the data were analyzed through descriptive statistics. According to the quantitative information and the analysis of the results, it is stated that the respondents agree that a new programmatic model be presented, where its contents are updated, understanding that technology changes constantly and therefore Both university education, upon embracing it, sees the rigorous need to evolve and adapt to innovative content, allowing a programmatic model to be presented to be evaluated by the authorities.</p> 2025-06-19T00:00:00+00:00 Copyright (c) https://produccioncientifica.luz.edu.ve/index.php/impacto/article/view/44019 Migratory flows and remittances in Ecuador (2020-2023): Economic and social dynamics of the 21st century 2025-06-21T21:12:55+00:00 Patricio Arce patrickI.race@gmail.com <p>International migration and remittances have significantly impacted Ecuador's economic and social development from 2020 to 2023. This article examines the relationship between migration flows to the United States and Spain and the role of remittances as a critical income source, emphasizing their contribution to consumption and poverty reduction. Using a methodology that combines a bibliographic review and official data analysis, key trends such as the multiplier effect of remittances on the economy and the risks of economic dependency and family fragmentation are identified. The results highlight the need for public policies to promote the productive use of remittances, strengthen local development, and enhance financial inclusion. Additionally, a multidimensional approach is proposed to address migration's <br>implications and foster international coordination. This study provides a framework for designing sustainable solutions to contemporary challenges.</p> 2025-06-19T00:00:00+00:00 Copyright (c) https://produccioncientifica.luz.edu.ve/index.php/impacto/article/view/44022 Illustrious Zulianos of URBE: Preserving historical memory as a pillar of cultural identity 2025-06-21T21:39:36+00:00 Alfredo Reyes alfredogabrielreyeslabarca@gmail.com <p>The article examines historical memory as a fundamental tool for constructing cultural and social identity, using the "Ilustres Zulianos" section of the Universidad Privada Dr. Rafael Belloso Chacín as a case study. A methodological approach based on documentary research and critical analysis is employed to recover and disseminate the legacy of key figures in Zulia's history. Historical memory, understood as a social construction influenced by cultural and political factors, enables communities to connect with their past and envision their future. During the COVID-19 pandemic, this initiative showcased its adaptability by leveraging digital tools to promote regional identity. The applied methodology emphasizes systematicity, critical rigor, and creativity in content production, which strengthens the sense of belonging and fosters <br>meaningful learning about regional history.</p> 2025-06-19T00:00:00+00:00 Copyright (c) https://produccioncientifica.luz.edu.ve/index.php/impacto/article/view/44021 Strategies for technological development from the Center for Corrosion Studies at the University of Zulia: An analysis from Situational Strategic Planning 2025-06-21T21:29:04+00:00 Ledysbeth Rodríguez lesdybeth@gmail.com Luis Eduardo Piña luispinalopez@gmail.com Valentina Millano millanov@gmail.com <p>This article presents strategies aimed at strengthening the contribution of the Corrosion Studies Center of the University of Zulia (CEC-LUZ) to national technological development. The study followed a qualitative-quantitative approach with a non experimental design, framed within the explanatory stage of Situational Strategic Planning (PES). Based on document analysis and interviews with researchers from the center, a SWOT matrix and a situational flowchart were developed to characterize the institutional context of CEC-LUZ. The flowchart enabled the distinction between structural constraints beyond the center’s control and areas where strategic intervention is possible. This distinction guided the formulation of feasible strategies <br>to reinforce internal capacities and enhance the projection of technical expertise to key productive sectors. The results show that economic crisis, institutional fragmentation, reduction of public R&amp;D funding, and deteriorating working conditions severely limit the center’s operational capacity. It is concluded that implementing targeted strategies may strengthen technological management and the transfer of specialized knowledge, thereby reinforcing CEC-LUZ’s role in national technological development.</p> 2025-06-19T00:00:00+00:00 Copyright (c) https://produccioncientifica.luz.edu.ve/index.php/impacto/article/view/44039 Didactic strategies for the study of natural sciences in general middle education 2025-06-22T23:50:54+00:00 Humberto Parra profhumbertoparra@gmail.com Gabriela González gabrielagonzalezcova@gmail.com <p>The general objective of this research was to propose teaching strategies for the study of natural sciences in general secondary education at the Simón Bolívar Institute (U.E.P.). The research was projective, with a non-experimental field design. The sample consisted of 7 teachers and 51 students. Data collection was carried out using a 24-item Likert-type scale. The instrument was subjected to content validation by 5 experts, who issued corrective measures that strengthened the instrument's application, and a reliability assessment using Cronbach's alpha of 0.95. The results determined that teachers use few creative resources in their classes. At the beginning of classes, inquiry into prior knowledge is often overlooked, student interaction and participation is minimal, and poor use of technological strategies was evident, as well as avoiding the incorporation of games and recreational activities. For this reason, it is suggested to<br>review, restructure, and include innovative strategies that strengthen students' skills in the study of natural sciences, thereby achieving their motivation.&nbsp;</p> 2025-06-19T00:00:00+00:00 Copyright (c) https://produccioncientifica.luz.edu.ve/index.php/impacto/article/view/44041 Cultural policy in Venezuela and its impact on the arts schools of the Carabobo state 2025-06-23T00:29:35+00:00 Marianny Colmenares podcastmoverte@gmail.com <p>Cultural policy in Venezuela is a current issue that has undergone changes, transformations and evolutions throughout history, being one of the pillars in the construction of cultural identity through the creation of art schools. This essay will analyze the history of cultural policy, its importance, cultural policies in relation to the impact on the “Benito Galarraga” Music and Folklore art school, located in Valencia,<br>Venezuela, from a vision of cultural studies. The methodology used was the qualitative documentary-type approach through a bibliographic review with documents of interest, with an interpretive analysis approach, which allows a critical vision of the different relevant situations in the experiences of the application of cultural policies in Venezuela and its close relationship with the arts schools of the Carabobo state</p> 2025-06-19T00:00:00+00:00 Copyright (c) https://produccioncientifica.luz.edu.ve/index.php/impacto/article/view/44042 Cognitive and behavioral components of self-esteem in teachers at the Cabimas Special Education Unit for Hearing Impairments 2025-06-23T01:02:48+00:00 María Leal marialealmejias12@gmail.com <p>Self-esteem is an important part of personality development, so each person can function effectively in all areas, especially at work. The objective of this research was to identify the cognitive and behavioral components of self-esteem in teachers at the UEEEDA “Cabimas” using Aragón and Aragón (2009) and Álvarez (2007) as base authors. The study was descriptive, field and transectional. The population was made up of 22 teachers. For data collection, one (01) questionnaire with a Likert-type scale of 5 response alternatives was applied, validated by five (5) experts, it contained 24 items. Reliability was estimated using Cronbach's Alpha coefficient, resulting in 0.98, that is, the instrument is highly reliable. To analyze the data, descriptive statistics were used, obtaining a very high presence of the cognitive component of self-esteem and a high average of the behavioral component in the studied population; Subsequently, the respective contrast with the theories was carried out. It was concluded that teachers persist to achieve their life goals by assuming new challenges and commitments.&nbsp;</p> 2025-06-19T00:00:00+00:00 Copyright (c) https://produccioncientifica.luz.edu.ve/index.php/impacto/article/view/44043 Formative assessment assisted by the TAC of 5th grade primary education teachers, from educational institutions in the municipality of Aquitania, Boyacá 2025-06-23T01:41:43+00:00 Jimmy Moreno jimmymoreno.est@umecit.edu.pa Juan Martínez juanmartinez.doc@umecit.edu.pa <p>The objective of this study was to describe the use of ICT-assisted formative assessment by fifth-grade primary education teachers at educational institutions in the municipality of Aquitania, Boyacá. A descriptive research study was conducted using a contemporary, cross-sectional field design. The study population consisted of 29 fifth-grade mathematics teachers. To collect data, each teacher was administered a questionnaire called Formative Assessment Assisted by Learning and Knowledge<br>Technologies (TAC). The validity was 0.79, and reliability was calculated using Cronbach's alpha, yielding a value of 0.92. Data analysis was performed using descriptive statistics. The results showed that teachers use formative assessment as a systematic process for collecting, evaluating, and using information to obtain ongoing evidence of student learning through the use of ICT.</p> 2025-06-19T00:00:00+00:00 Copyright (c) https://produccioncientifica.luz.edu.ve/index.php/impacto/article/view/44044 Family structure of students at Mariscal Sucre educational institution. Manizales, Colombia 2025-06-23T02:03:15+00:00 Lida Amaya daliyahn@hotmail.com <p>This paper aims to describe the family structure of students at the Mariscal Sucre Educational Institution in Manizales, Caldas. The study is conducted under the holistic understanding of science as descriptive research with a contemporary, crosssectional field design. The population consisted of 208 parents of 208<br>students from&nbsp;the institution studied. Data collection was carried out using a survey technique using&nbsp;an Omnibus questionnaire developed by Hurtado (2003), aimed at identifying the&nbsp;family composition of the<br>students. Data analysis was performed using quantitative&nbsp;techniques,&nbsp;specifically frequencies and percentages. The results indicated that the family structure of the students in this study is heterogeneous, with a high percentage of two-parent nuclear families, followed by single-parent families headed by women.</p> 2025-06-19T00:00:00+00:00 Copyright (c) https://produccioncientifica.luz.edu.ve/index.php/impacto/article/view/44040 The physical education teaching process of primary school teachers in the department of Cundinamarca, Colombia 2025-06-23T00:11:00+00:00 Adriana Franco adrianafranco.est@umecit.edu.pa <p>This paper aims to describe the physical education teaching process used by primary school teachers in the Department of Cundinamarca, Colombia. The research is considered descriptive with a contemporary&nbsp; cross-sectional field design, for which a population of 49 teachers from the institutions studied was worked with. To collect the data, the survey technique was used through a questionnaire containing 351 items, with<br>a reliability calculated using Cronbach's alpha, with results of 0.86. Data analysis was performed using descriptive statistics, that is, absolute and percentage frequencies, and the median as a measure of central tendency, because the event was measured at an ordinal level. The results indicate that the results obtained in the study allow us to conclude that the physical education teaching process carried out by the teachers of the educational institution under study is moderately sufficient; that is, teachers perform<br>spontaneous teaching processes, paying little attention to general didactics, as well as to the specific didactics of the subject in question</p> 2025-06-19T00:00:00+00:00 Copyright (c) https://produccioncientifica.luz.edu.ve/index.php/impacto/article/view/44045 The attitude toward environmental conservation of 9th grade students of the Patria High School in Bucaramanga 2025-06-23T02:18:51+00:00 Marly Gallo marlygallo.est@umecit.edu.pa <p>This paper aims to describe the attitudes toward environmental conservation of secondary school students at the Liceo Patria Educational Institution in Commune 13, Bucaramanga. It is developed under the holistic understanding of science as a descriptive research with a field-based, contemporary, cross-sectional, single-event design. The population consisted of 59 students from the aforementioned institution. Data collection was performed using a survey technique using the 59-item Attitude Toward Environmental Conservation Scale, with a reliability of 0.91. Data analysis was performed using descriptive statistics, i.e., absolute and percentage frequencies, and the median as a measure of central tendency, because the event was measured at an ordinal level. The results indicate that the students who participated in the study have<br>a highly favorable attitude toward environmental conservation, which demonstrates that the teachings acquired during their training, in accordance with the emphasis of the institutional educational project (PEI), have developed in them an environmental and contextual conservation awareness.</p> 2025-06-19T00:00:00+00:00 Copyright (c)